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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -30] 국정운영의 역사 여담과 결정방향

임기추 전문위원 | 기사입력 2023/02/13 [10:36]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -30] 국정운영의 역사 여담과 결정방향

임기추 전문위원 | 입력 : 2023/02/13 [10:36]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여, 우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60여회로 나누어 연재한다. 편집자 주]

 

 

 

4. 홍익인간 사상의 현대적 실현을 위한 국정운영 결정원칙

 

홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 주요분야별 추진과제에 대한 국정운영의 역사 여담과 결정방향

 

아래 내용은 임기추(2021a)의 정리내용에 의존하여 작성하였다. 앞서 언급대로 새로운 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국가모델의 지향하는 비전을 대한민국의 일류 강국과 세계 등불의 홍익국가로 설정한다(임기추, 2021a). 이를 구체적으로 구현하기 위한 새로운 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 추진전략별 추진과제에 대한 방향을 설정함에 있어서 우리 자신의 지적 잠재력을 넘어서서 혁명적으로 고양시켜야 할 것이다. 이제 필자는 몸과 마음을 바르게 가다듬고 새로운 국가모델에 대한 국정운영의 적용원칙을 모색하고 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국정운영의 추진전략을 강구하고자 한다. 필자가 새나라 국가모델을 생각하고 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국정운영전략 구상에 몰두하던 중에, 민주화시기 국가발전모델이 실패하고 있다는 논문들을 다시 합당한 것으로 판단해야 하는지, 현재 국가 현안문제 해결 노력에 관해서도 정부여당과 야당 간의 당쟁속 권력싸움을 어떠한 관점으로 봐야 하는지, 정부여당만의 내부 현안문제 해결이 가능할지와 언제까지나 현안문제 해결 노력을 아직 더 기대해야 하는 것인지 상념에 빠진다.

 

1987년 민주화 이후 등장한 민주화시기(원문은 포스트) 발전국가는 과도기적 국가형태로서 안정적이고 지속가능한 형태의 정치경제모델을 설립하는데 실패하고 있는 것으로 분석하였다(정진영, 2019). 1990년대 이후 김대중노무현문재인정부에서 일정한 비전을 제시하기는 했으나, 서구의 모델은 물론 일본이나 중국 모델과 다른 한국적 모델을 구상하는 데는 실패했음을 의미한다(전인갑 외, 2018). 근세조선의 고종 정부 및 명성황후의 정권이나, 대원군의 정권에서 모두 특정 세력만의 국정운영으로 주변 강대국의 지정학이나 국제정치학적 대지혜도 없이, 국민과 민족에게도 얼마나 돌이킬 수 없는 큰 불행과 식민지의 치욕역사를 남겼는지 반면교사의 교훈을 새기게 된다.

 

앞서 특정 세력만의 국정운영 사례는 영조시대부터 강화(한국민족문화대백과, 영조, 2020)되어 결국 국체가 없어지고 국혼마저 도탄에 빠지게 될 지도 모를 일이라는 생각으로 옷깃을 여미어 본다. 조선의 역사에서 붕당정치에 대해 긍정적인 측면도 있지만 특정 세력만의 학맥으로 이어져온 당파 이익이 국가의 국익(國益)보다 앞서 고변상소 등으로, 상대방을 유배처형하는 극단적 방법으로 역사를 왜곡한 부정적인 측면도 부인할 수 없는 사실이다(한갑현, 2014). 이러한 붕당의 뒤란에는 혈맥학맥세맥규맥(閨脈)이 엉키고 명분과 실리가 설켜 복잡하지만 근원적인 분수령은 정치적 이슈를 둔 강온의 대결에서 금이 가기 시작했음을 알아야 한다(이태규, 1991). 1910년 조선총독부관보 38(19101012)에 의한 76명의 합방 공로작 수작자들의 출신 계급과 소속 당파를 분석해보면, 매국왕족 외에 소속 당파 파악이 가능한 64명중 56명이 모두 노론(소론 6, 북인 2) 출신이라 한다. 인조반정(1623), 숙종 9(1683), 영조(1724-1776)로부터 따져도 300여년 이전 집권세력이었던 노론이 매국 친일파로 이어졌으며, 일부 후손들은 은사금 재력 여파로 오늘도 식민사관의 역사 왜곡 등을 일삼고 있다(이덕일, 2010).

 

따라서 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 과제에 있어서도 특정 세력만을 위한 국정운영이 아니라 우리나라 국민 전체는 물론 내적 속성인 성별연령직업학력소득지역종교 등의 영역에 있어서 치우침이나 차별피해가 없이, 모두 이로운 홍익인간 관점과 재세이화 측면 국정운영이 기본적으로 필요중요함을 강조한다. 잠시 가수 신형원이 노래한 를 들으면서 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 전략에 관해 가다듬는다(신형원, 노래 터, 2009).

 

저 산맥은 말도 없이

오천년을 살았네

모진 바람을 다 이기고

이터를 지켜왔네

저 강물은 말도 없이

오천년을 흘렀네

온갖 슬픔을 다 이기고

이 터를 지켜왔네

 

설악산을 휘휘 돌아

동해로 접어드니

아름다운 이 강산은

동방의 하얀나라

동해바다 큰 태양은

우리의 희망이라

이 내 몸이 태어난 나라

온 누리에 빛나라

자유와 평화는

우리 모두의 손으로

역사의 숨소리 그날은 오리라

그날이 오면은

모두 기뻐하리라

우리의 숨소리로

이 터를 지켜나가자

한라산에 올라서서

백두산을 바라보며

머나먼 고향을 생각하니

가슴이 뭉클하구나

백두산의 호랑이야

지금도 살아있느냐

살아있으면 한 번쯤은

어흥하고 소리쳐봐라

 

얼어붙은 압록강아

한강으로 흘러라

같이 만나서 큰 바다로

흘러가야 옳지않겠나

태극기의 펄럭임과

민족의 커다란 꿈

통일이여 어서 오너라

모두가 기다리네

불러라 불러라 우리의 노래를

그날이 오도록

모두 함께 부르자

무궁화 꽃내음

구천리에 퍼져라

그날은 오리라

그날은 꼭 오리라

 

 

이러한 노래의 가사와 같이 우리 모두가 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 실현목표를 달성한다면 고대단군의 단기 4355, 단국의 신시개천 5919, 환국의 환기 9219년 역사를 가진 세계 최고의 민족(조홍근, 2014)으로서, 우리 모두 이로워 살맛나는 국가통합남북통합인류통합을 실현할 수 있는 대한민국의 일류강국과 세계 등불의 홍익국가의 건설 여망을 이룩할 수 있을 것이다(임기추, 2021a). 이제 우리 고유의 홍익인간 사상을 현대적으로 살려내어 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위해서 홍익인간 관점 및 가치 중심의 현안문제들을 풀어내기 위한 희망과 이상주의적 실현 의지를 갖고, 홍익인간으로서의 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국정운영전략을 강구하고자 한다.

 

*필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) 채널운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 [기사전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

  

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

 

  

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -30] Historical Digressions and Decision Directions in State dministration

 

4. Principles of Determining State Administration for the Modern Realization of Hongik Ingan Ideology

 

Historical digression and decision direction of national administration regarding the promotion tasks by major fields for the modern application of Hongik Ingan ideology

 

The contents below were written depending on the summary of Lim Ki-chu (2021a). As mentioned earlier, the vision of the national model for the modern application of the new Hongik Ingan idea is set as ‘Korea’s first-class powerhouse and the Hongik nation of the world’s light’ (Lim Ki-chu, 2021a). In setting the direction for the implementation tasks for each promotion strategy for the modern application of the new Hongik Ingan idea to materialize this, we must go beyond our own intellectual potential and enhance it revolutionaryly. Now, I intend to straighten my body and mind, seek principles for applying state administration to a new national model, and devise strategies for promoting state administration for the modern application of Hongik Ingan's ideology. While I am thinking of a new national model and concentrating on planning a national management strategy for the modern application of Hongik Ingan's ideas, I am thinking about whether I should reconsider the thesis that the national development model in the democratization period is failing. Regarding the current efforts to resolve pending national issues, I am lost in thoughts about how to view the power struggle between the government, the ruling party and the opposition parties in the party struggle. I am lost in thoughts about whether it will be possible to solve internal pending issues only by the government and the ruling party, and how long we should expect more efforts to resolve pending issues.

 

It was analyzed that the developmental state in the democratization period (original text is post), which appeared after democratization in 1987, failed to establish a stable and sustainable political economy model as a transitional state (Jeong Jin-young, 2019). Since the 1990s, the Kim Dae-jung, Roh Moo-hyun, and Moon Jae-in administrations have presented a certain vision. However, it means that it has failed to envision a ‘Korean model’ that is different from Western models as well as Japanese and Chinese models (Jeon In-gap et al., 2018). In early modern Joseon, the government of Gojong and Empress Myeongseong, and the government of Daewongun, all operated state affairs only for a specific group, and there was no geopolitical or international political wisdom from neighboring powers. At that time, we will engrave the lesson of the teacher on the other hand how much irreversible great misfortune and the history of colonial humiliation were left to the people and the nation at that time.

 

Previously, the case of state administration by a specific force was strengthened from the time of King Yeongjo (Encyclopedia of Korean National Culture, Yeongjo, 2020), and I try to adjust my collar with the thought that the national government may eventually disappear and even the national spirit may fall into a catastrophe. In the history of Joseon, there is a positive aspect to Bungdang politics, but the interests of the faction, which have been passed down through the academic lineage of only certain forces, precede the national interest (國益) of the nation. The negative side is also undeniable (Gap-Hyun Han, 2014). It is complicated by the intertwining of blood, learning, veins, and veins, as well as cause and practical interests, but it is important to know that the fundamental watershed has begun to crack in the confrontation between Kang and On over political issues (Lee Tae-gyu, 1991). ). Analyzing the birth ranks and party affiliation of 76 recipients of meritorious work for the annexation according to the Government-General of Korea No. 38 in 1910 (October 12, 1910), all 56 out of 64 people who could identify their party affiliation besides the traitorous royal family were Noron (Soron). 6 people, 2 North Koreans). Judging from Injobanjeong (1623), King Sukjong's 9th year (1683), and King Yeongjo (1724-1776), Noron, who had been in power for 300 years or so, continued to be traitors to Japan. Some descendants continue to distort the history of the colonial view even today in the aftermath of financial wealth (Lee Deok-il, 2010).

 

Therefore, even in the task for modern application of Hongik Ingan ideology, state administration is not only for a specific force. It is the Hongik Ingan perspective and Jaeseihwa that are beneficial to all Koreans as well as internal attributes, such as gender, age, occupation, education, income, region, and religion, without bias, discrimination, or damage. ) Emphasizes the fundamental necessity and importance of aspect state administration. Listening to ‘Teo’ sung by singer Shin Hyeong-won for a moment, I refine the strategy for the modern application of Hongik Ingan’s thought (Shin Hyung-won, Song Teo, 2009).

 

Those mountains are silent

I lived five thousand years

overcome all the harsh winds

I've been protecting Eater

That river is silent

Five thousand years have passed

overcome all sorrows

I've been protecting this ground

 

Wandering around Seoraksan

Coming to the East Sea

This beautiful river and mountain

white country of the east

The big sun of the East Sea

is our hope

The country where this body was born

shine all over

freedom and peace

in the hands of all of us

The breath of history, that day will come

When that day comes

everyone will be happy

with our breath

Let's keep this ground

Climb Hallasan

Looking at Mt. Baekdu

Do you think of your distant home?

My heart is pounding

It's the tiger of Mt. Baekdu

are you still alive

once alive

cheer up and shout

 

Frozen Yalu River

flow to the han river

Let's meet together to the big sea

Shouldn't it be right

The fluttering of the Taegeukgi

nation's great dream

Unification, come

everyone is waiting

Sing, sing our song

for that day to come

let's all sing together

The scent of hibiscus flowers

Spread over 3000

that day will come

That day will surely come


Like the lyrics of this song, we all look forward to achieving the goal of realization for the modern application of Hongik Ingan thought. If so, as the world's best nation with a history of 4355 years in the short term of ancient Dangun, 5919 years of Shinshigaecheon in Dankook, and 9219 years of arousal of return (Cho Hong-geun, 2014), we can all benefit from national integration, inter-Korean integration, and human integration. It will be possible to achieve the hope of building a 'Korea's first-class powerhouse and a Hongik nation that shines in the world' (Lim Ki-chu, 2021a). Now, I want to revive our own Hongik Ingan thought in a modern way and try for the modern application of Hongik Ingan thought. With hope and idealistic will to realize current issues centered on the Hongik Ingan perspective and value, seek a strategy for state administration for the modern application of Hongik Ingan ideology as Hongik Ingan want to do.

 

*Writer/Lim Ki-chu

  

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net).  

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 11편의 학술논문 발표
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