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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -44] 홍익사회 논문: 머리말

임기추 전문위원 | 기사입력 2023/04/03 [11:17]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -44] 홍익사회 논문: 머리말

임기추 전문위원 | 입력 : 2023/04/03 [11:17]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여, 우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60여회로 나누어  연재한다. 편집자 주]

 

 


3. 홍익인간 사상의 현대적 적용에 의한 홍익사회 구현방향

 

아래 내용은 임기추(2022, 홍익인간 사상의 현대 적용에 의한 홍익사회 구현방향, 역사와 융합, 9, 한국민족사상학회) 논문에 전적으로 의존하여 작성하였다.

 

1) 머리말

 

현재 우리나라는 세계 10위권의 경제대국이며 7번째로 인구 5,000만명과 30,000달러 이상의 ‘30-50클럽회원국이고(정상호 외, 2019), 세계 6위의 군사력국가(김미영, 2020) 등으로 발전하였다. 그러나 오래전부터 불공정의 폐해문제가 제기되어 왔는데, 2012년 설문조사 결과 70.0%가 우리 사회를 불공정하다고 응답했었다(경제인문사회연구회, 2012). 또한 사회적 양극화와 사회갈등 등의 심화가 가정을 비롯해 사회공동체 전체의 행복지수 저하로 나타나고 있다(은재호 외, 2019). 특히 코로나19 전염병의 대유행으로 더 악화되고 있는 상황이다.

 

현재 세계 경제 10위권인 국가의 행복지수는 OECD 34개국중 32, 153개국중 61위로 너무 낮은 편이다(연합뉴스, 2020). 또한 2019년 기준 부패인식지수(국제투명성기구)180개국중 39, 삶의 질 수준(OECD)40개국중 30(행정안전부, 2020), 그리고 자살율은 2003년 이후 20172위 제외 외에 OECD 1(시사저널, 2020) 등과 같이 매우 심각한 상황에 놓여 있다.

 

정진영(2019)과 전인갑 외(2018)의 연구결과에 의하면, 1987년 이후 여러 정부에서는 서구 국가모델상의 한계점으로 안정적이고 지속가능한 형태의 민주화시기 국가모델을 설립하는데 실패한 것으로 평가했었다. 여기서, 민주화시기 국가모델이란 “1987년 민주화 이후 선거경쟁을 통한 집권세력의 교체와 국가주도 대신 민간주도시장 중심의 경제운영이 추진되던 시기의 발전모델을 가리킨다(정진영, 2019). 최근 문재인 정부도 검찰개혁 추진, 부동산정책 및 투기방지 실패와 갈등조정의 리더십이 실패한 것(김기중, 2021)으로 분석하고 있다.

 

이와 같이 사회적 갈등과 저신뢰와 낮은 삶의 질 등(정상호 외, 2019)과 같은 현재 국가모델의 실패 여건이 지속되면서 국민을 위한새로운 국가모델의 관심이나 필요성이 더욱 커지고 있다. 우리 민족에게 전승된 홍익인간 사상의 현대 적용에 의한 홍익사회 구현방안을 창의적 잠재력으로 고양시킨다면, 누구나 공동체의 공정성을 유지하면서도 행복한 삶을 추구할 수 있는 새로운 전략을 강구할 수 있다고 주장하고 싶다.

 

편 하이데거(Martin Heidegger), 게오르규(Constantin Gheorghiu), 토인비(Arnold Toynbee), 탄허스님, 이홍범 등 석학들이 21세기 세계의 핵심사상으로 우리 민족의 홍익인간 사상을 지목(박정학, 2017; 이홍범, 2014)해 왔다. 코로나19 전염병이 대유행 상황인 최근 시점에 데이토(Jim Dator)는 우리나라를 다수의 국가에서 다양한 영역의 모델로 지켜보고 있다고 분석(김노향, 2020)하였다.

 

본고에서는 국내의 직접적 연구사례가 미흡하지만 홍익인간재세이화의 인간건국정치이념”(정영훈, 2013)에 대한 현대 적용을 통해 홍익사회의 구현방향 강구를 목적으로 시도한다. 이에 본고는 이 목적 달성을 위해 3가지 연구주제를 설정하고자 한다. , 먼저, 홍익인간 사상에 관한 성통·공완과 재세이화의 실천방법은 무엇인가? 두번째로, 홍익인간 사상의 현대 적용가능성은 어떻게 모색되는가? 세번째로 홍익사회 구현목표, 추진전략 등의 구현방향에 관한 강구가 가능할 것인가? 등과 같다.

 

본고의 연구방법은 홍익인간 사상에 대한 실천방법 고찰과 홍익인간 범주구분의 상대관계 고려 등을 바탕으로 현대적인 적용과, 윤종설(2020)의 행정학적 리더십분석관련 논문을 참조하여 구현목표, 상대관계 및 실행역량, 홍익인간의 관점 및 가치 추구, 법령제도적 재세이화의 실천측면 요소 등과 같은 분석틀을 고려하고자 한다. 본고는 선행연구논문에서 홍익정치의 실현방향을 설정(임기추, 2021)한데 비해 연구범위를 홍익사회에 한정하여 구현방향을 강구하는 점에서 연구의 차별성이 있다고 하겠다.

 

본고의 범위를 요약하면, 2장에서는 홍익사회 구현을 위한 홍익인간 사상의 실천방법과 선결요건에 대해 설명한다. 3장에서는 홍익인간의 다각적 범주별 상대관계 이해를 고려한 홍익인간 사상의 현대 적용가능성에 의해 홍익사회 적용원칙 및 결정원칙을 모색한다. 4장에서는 홍익인간 사상의 현대 적용을 바탕으로 홍익사회 구현방향을 강구해 보고자 한다. 이어 5장에서는 연구결과의 결론 및 시사점으로 맺는다.

 

*필자/임기추 박사

 

홍익경영전략원 원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) 운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 [기사전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

  

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

   

 

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -44] Hongik Society Thesis: Preface

 

3. Direction of realization of Hongik society by modern application of Hongik Ingan ideology

 

The contents below were prepared based entirely on the paper Kichu Lim (2022, Hongik Society Realization Direction by Modern Application of Hongik Ingan Thought, 「History and Convergence」, Vol. 9, Korean Society of National Thought).

 

1) Introduction

 

Currently, Korea is the world's 10th largest economy, the 7th member of the '30-50 Club' with a population of 50 million and over $30,000 (Jung Sang-ho et al., 2019), and the world's 6th largest military power (Kim Mi-young, 2020). . However, the problem of unfairness has been raised for a long time, and as a result of the 2012 survey, 70.0% of respondents said that our society was unfair (Research Society for Economics, Humanities and Social Sciences, 2012). In addition, the deepening of social polarization and social conflict is showing up as a decrease in the happiness index of the entire social community, including the family (Eun Jae-ho et al., 2019). In particular, the situation is getting worse due to the pandemic of the COVID-19 epidemic.

 

Currently, the happiness index of a country in the top 10 of the world economy is 32nd out of 34 OECD countries and 61st out of 153 countries, which is too low (Yonhap News, 2020). Also, as of 2019, the Corruption Perceptions Index (Transparency International) ranked 39th out of 180 countries, the quality of life (OECD) ranked 30th out of 40 countries (Ministry of Public Administration and Security, 2020), and the suicide rate was 2nd in 2017 after 2003, except for In addition, it is in a very serious situation, such as the number 1 in the OECD (Sisa Journal, 2020).

 

According to the research results of Jeong Jin-young (2019) and Jeon In-gap et al. (2018), after 1987, various governments evaluated “the failure to establish a stable and sustainable national model for the democratization period as a limitation of the Western national model.” Here, the national model of the democratization period refers to the “development model of the period after the democratization in 1987 when the ruling power was replaced through election competition and private-led market-oriented economic operation was promoted instead of state-led” (Jeong Jin-young, 2019). Recently, the Moon Jae-in administration also analyzes that the prosecution reform, real estate policy and speculation prevention failure, and leadership in conflict resolution have failed (Kim Ki-joong, 2021).

 

As such, the failure conditions of the current national model, such as social conflict, low trust, and low quality of life (Jeong Sang-ho et al., 2019), continue. Accordingly, the interest or necessity of a new national model ‘for the people’ is growing. Claims that anyone can devise a new strategy to pursue a happy life while maintaining fairness in the community if the plan to realize a Hongik society by modern application of the Hongik Ingan ideology handed down to our people is raised to creative potential. Would.

 

On the other hand, scholars such as Martin Heidegger, Constantin Gheorghiu, Arnold Toynbee, Kim Tan-heo, and Lee Hong-beom have pointed out the Hongik Ingan idea of our people as the core ideology of the 21st century world. (Park Jeong-hak, 2017 ; Hong-Beom Lee, 2014). At the recent time when the COVID-19 epidemic is in a pandemic situation, Jim Dator analyzed that many countries are watching Korea as a model in various fields (Kim Nohyang, 2020).

 

In this paper, although direct research cases in Korea are insufficient, it seeks to find a direction for realizing a Hongik society through the modern application of “human, national, and political ideology of Hongik Ingan and Jaeseihwa” (Jeong Young-hun, 2013). try for a purpose Therefore, this paper intends to set up three research topics to achieve this goal. In other words, first, what is the practice method of Seongtong·Gongwan and Jaeseihwa regarding Hongik Ingan thought? Second, how is the modern applicability of Hongik Ingan thought sought? Thirdly, will it be possible to devise the implementation direction of the Hongik Society implementation goal and promotion strategy? etc.

 

The research method of this paper is modern application based on the consideration of practice methods for Hongik Ingan ideology and consideration of the relative relationship of Hongik Ingan category classification, etc. By referring to , I would like to consider “analytical frameworks such as implementation goals, relative relationships and execution capabilities, Hongik Ingan’s perspective and value pursuit, and elements of the practice aspects of legal and institutional Jaeseihwa.” Compared to previous research papers that set the realization direction of Hongik politics (Lim Ki-Chu, 2021), this study is different in that it seeks a direction for realization by limiting the scope of research to Hongik society.


Summarizing the scope of this thesis, Chapter 2 explains the practice of Hongik Ingan ideology and the prerequisites for realizing a Hongik society. In Chapter 3, Hongik Ingan's application principles and decision principles are explored by the modern applicability of Hongik Ingan's thought, considering the understanding of the relative relationship by multilateral category. In Chapter 4, based on the modern application of the Hongik Ingan idea, we try to find out the direction of realizing Hongik society. Chapter 5 concludes with the conclusions and implications of the research results.

 

*Writer/Lim Ki-chu 

  

Hongik Institute of Management Strategy, Director/YouTube Hongik Nara(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) Channel Operator 

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 국조단군문화유산유네스코등재 전국민추진위원회 공동대표 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 11편의 학술논문 발표
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