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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -9] 홍익인간 사상의 실현원리

임기추 전문위원 | 기사입력 2022/11/28 [01:53]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -9] 홍익인간 사상의 실현원리

임기추 전문위원 | 입력 : 2022/11/28 [01:53]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60회로 나누어 연재한다. 편집자 주]

 

 

 

1. 홍익인간 사상의 실현원리

 

홍익인간의 개념

 

홍익인간의 전제를 설명하고 개념을 설명하고자 한다. 홍익인간의 전제를 말하자면, 성통공완()의 완성과 재세이화()의 완성을 전제로 홍익인간이 실현된다(장영주, 2013; 조옥구, 2012; 조한석, 2019). 홍익인간이란 국익 우선추구 원칙 하에 개인의 이익이나 공적 상생 및 공익을 넘어서, 도와 덕의 실현(장영주, 2013; 조옥구, 2012) 이후에 개인을 비롯해 가정 및 사회나 단체, 지역, 민족 및 인류, 국가 등 각 가정각계각층각 민족각국 등에 대한 전체 구성원 모두의 이익(all-win)을 추구하는 존재이다(박정학, 2004, 2012; 이병택, 2017).

 

홍익인간의 개념과 관련 자료를 살펴보면 박정학(2004, 2012)과 이병택(2017)은 모두 홍익을 모두 이익(all-win)으로 표기하고 있다. 박정학(2004, 2012)은 나(개인)의 이익이 사익(私益), 나 외의 모든 사람[]의 이익이 공익(公益)이라면, 홍익(弘益)은 우리의 이익으로 말한다. 영어의 win경쟁에서 이긴다는 의미가 아니라 한자어 ()’의 의미로 이해한다면, all은 홍()으로 볼 수 있으니 ‘all-win = 홍익’, 홍익인간 사상은 all-winism이라고 한다. 따라서 all-win은 모든 개별 사람들의 이익이 아니라 작게는 가정이나 나라, 민족, 크게는 아시아, 지구 전체를 한 덩어리로 본 지구촌의 이익이라는 뜻이다. 바로 세계화가 추구해야 하고 우리 모두가 추구해야 할 목표인 홍익인간이 되는 것으로 주장하고 있다. 이병택(2017)단군과 홍익사상이라는 제목의 한뿌리사상세계모임 제27차 역사포럼에서 사익은 win, 공익은 win-win, 홍익은 all-win으로 표기 작성하고 있다.

 

성통공완의 개념을 설명하고자 한다. 삼일신고(三一神誥) 진리훈에 명시한 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸) 명상 수행을 통해서 완성경지인 성통(性通)공완(功完)에 도달할 수 있다(박진규, 2012; 이근철, 2010). 그리고 재세이화의 전제와 개념을 설명하고자 한다. 세이화의 완성 전제는 성통공완을 완성한 이후에 라야 실현하는 것이다. 세이화란 참전계경 366사의 일상생활 및 개인 수행 그리고 심성연마의 지침 등 의미의 다스리는 이치로, 현대국가 법령정책시행과 사회규범관습 준수 및 개인수신 규제 등의 측면에서 설명하고 있다(민영현, 2009; 임재해, 2013; 조석봉, 2013; 조명래, 2011). 따라서 성통공완의 도와 재세이화의 덕을 실현 완성하여야만 홍익인간을 추구할 수 있는 것으로 강조하고 있다(조옥구, 2012). 명상의 원형으로 일컬어지는 삼일신고 진리훈의 지감조식금촉에 대한 수행을 통해서 하느님과 하나되는 합일(神人合一)을 이룬 인간, 곧 하느님을 회복(김광린, 2015)한 사람이 바른 마음을 갖고 삶의 목적을 홍익하는데 두는 홍익인간인 것이다. 이러한 성통의 충족 확인이 된 홍익인간들이 누구나 공완의 도덕적 실천으로 올바른 결정을 통해 행복하게 살아갈 수 있을 것으로 본다.

 

홍익인간 사상의 유래 및 전승과 실현이론

 

홍익인간 사상의 실현관련 이론으로, ‘홍익인간이념은 환국으로부터 배달, 조선, 고구려, 발해 등으로 전승됨. , 성통공완(성통광명, 일신강충) 이후 재세이화하고 홍익인간을 추구해 왔다(장영주, 2013). 홍익인간 이념은 환국의 마지막 지위리 환인천왕으로부터 염지표(念之標)를 전승받고 기원전 3898년에 신시 배달국을 개천한 1대 거발한 환웅으로부터 비롯되었다. “하느님의 일신이 내려 주신 바에 따라 사람의 본성을 광명으로 통해 있으니 재세이화하고 홍익인간이 될지어다”(一神降衷性通光明 在世理化 弘益人間)라 했다. 고조선 도해 단군(道奚, 서기전 1891년 즉위, 재위 57)은 환국의 마지막인 지위리 환인천왕의 16자 염지표(念之標) 글을 2,000여년 뒤에 염표문(念標文)으로 완성하였다.

 

그 뒤로 4,500년 후 고구려의 을지문덕(서기 610)(중략) 염표를 구하여 날마다 재세이화하고 전수경도하여 홍익인간을 실현한다”(求念標 在世理化 專修境途 弘益人間)라고 기록되어 있다. 발해 3대 문 황제(서기 737년 즉위)“(중략) 천부경과 삼일신고를 가르치고, 환단고사의 옛 역사를 강론하고, (중략) 홍익인간의 교화는 만방에 미쳤다.”고 하였다. 구 주석은 내가 원하는 우리나라를 통해 “(중략) 진정한 세계의 평화가 실현되기를 원한다. 홍익인간이라는 우리 국조단군의 이상이 이것이라고 믿는다.”라고 하였다(김구, 2020). 늘날 홍익인간은 대한민국의 교육법의 제2조에 교육이념으, 19491231일 법률 제86호로 공포되었다. 이를 정리하면, 홍익인간의 유래 및 전승 역사가 적어도 5,919여년에 다다랐다(서기전 3897서기전 1891서기 61019492022(단기 4355) 홍익인간 정신이 전수됨).

 

특히 염표문은 배달국을 개천한 거발한 환웅천왕이 환국의 마지막 7대 지위리 환인으로부터 전수받은 것이다(고동영, 1986; 김호영, 2012). 류의 시원국가 환국으로부터 내려오는 홍익인간 문화의 진리를 깨달아, 마음을 아로 세기고 생활화하여 환국의 진정한 백성이 되는 글이다(중략) ()로 일신강충(一神降衷)하사 성통광명(性通光明)니 재세이화(在世理化)하야 홍익인간(弘益人間)하라(...그러므로 하느님이 내려와 광명에 성통해 있으니, 재세이화하고 홍익인간하라).

 

* 필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라 채널운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 기사의 [전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

 

 

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

 

 

  

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -9] Principle of Realization of Hongik Ingan Ideology

 

Concept of Hongik Ingan


I would like to explain the premise of Hongik Ingan and explain the concept. Speaking of the premise of Hongik Ingan, Hongik Ingan is realized on the premise of the completion of Seongtong Gongwan (Do) and the completion of Jaeseihwa (Dug) (Jang Young-ju, 2013; Ok-Gu Cho, 2012; Han-Seok Cho, 2019). Hongik Ingan is achieved after the realization of Taoism and virtue (Jang Young-ju, 2013; Cho Ok-gu, 2012), beyond individual interests, public coexistence, and public interest under the principle of pursuing national interests first. It is an existence that pursues the interests (all-win) of all members, including individuals, families, societies, groups, regions, peoples, mankind, and countries. 2012; Byung-Taek Lee, 2017).

 

Looking at the concept of Hongik Ingan and related data, Park Jeong-hak (2004, 2012) and Lee Byeong-taek (2017) both express Hongik as all-win. Park Jeong-hak (2004, 2012) says that if my (individual) interests are private interests, and everyone else's (you) interests are public interests, public interests are our interests. If you understand win in English as the meaning of 'win' in Chinese characters rather than 'win in competition', all can be seen as Hong (弘), so 'all-win = Hongik', Hongik Ingan The idea is called all-winism. Therefore, all-win does not mean the interests of all individual people, but the interests of the global community, which sees families, countries, and peoples in the small, Asia, and the entire earth as a whole. It is claiming that globalization should be pursued and becoming a Hongik Ingan, a goal that all of us should pursue. Lee Byung-taek (2017) writes “Saik as win, public interest as win-win, and Hongik as all-win” in “The 27th History Forum of Hanppuri Thought World Meeting” titled Dangun and Hongik Thought.

 

I would like to explain the concept of Seongtong Gongwan. Through the practice of Jigam(止感)·Josik(調息)·Geumchok(禁觸) meditation specified in the Samil Shingo (三一神誥) 「Jinrihun」, Seongtong Gongwan can be reached (Park Jin-gyu, 2012; Lee Geun-cheol, 2010). And I would like to explain the premise and concept of Jaeseihwa. The premise of the completion of Jaeseihwa is to be realized only after completing Seongtong Gongwan. Jaeseihwa is the principle governing the meaning of the 366 items of Chanjeongyegeong, such as guidelines for daily life, personal practice, and guidelines for mental training. It is explained in terms of the implementation of modern national laws and policies, compliance with social norms and customs, and regulation of personal reception (Min Young-hyun, 2009; Lim Jae-hae, 2013; Cho Seok-bong, 2013; Jo Myung-rae, 2011). 

 

Therefore, it is emphasized that Hongik Ingan can be pursued only when the virtues of Seongtong Gongwan and Jaeseihwa are realized and perfected (Cho Ok-gu, 2012). Through the practice of Jigam, Josik, and Geumchok of the Samil Shingo “Jinrihun,” which is said to be the prototype of meditation, one can become a human being who is united with God. In other words, a person who has restored God (Kim Gwang-rin, 2015) is a Hongik Ingan who has a right mind and puts the purpose of life in promoting good. It is believed that all Hongik Ingans who have confirmed the satisfaction of this seongtong will be able to live happily through correct decisions through the moral practice of Gongwan.

 

Origin, Transmission and Realization Theory of Hongik Ingan Ideology


As a theory related to the realization of the idea of Hongik Ingan, the idea of 'Hongik Ingan' was passed down from Hwanguk to Baedal, Joseon, Goguryeo, and Balhae.After Seongtong Gongwan, Jaeseihwa and Hongik Ingan have been pursued (Jang Young-ju, 2013). The Hongik Ingan ideology originated from Hwanung, who inherited the Yeomjipyo (念之標), from Hwanin, the last Jiwiri of Hwan-guk, and opened Sinsi Baedalguk in 3898 BC. He said, “According to what God has bestowed upon us, human nature is radiated through human nature, so let’s become Jaeseihwa and Hongik Ingan.” Dohae Dangun of Gojoseon (those who came to the throne in 1891 BC, reigned 57 years) completed the 16-character Yeomjipyo (念之標) writing of Hwanincheonwang in Jijiri, into Yeompyomun (念標文) at 2,000 years later. 

 

After that, 4,500 years later, Eulji Mundeok (AD 610) of Goguryeo (omitted) obtains Yeompyo , makes Jaeseihwa every day, and practices Hongik Ingan (求念標 在世理化 專修境途 弘益人間) is recorded. The 3rd emperor of Balhae (who took the throne in 737 AD) said, (omitted) teach Cheonbugyeong and Samilsingo, discuss the old history of Hwandangosa, (omitted), Hongik Ingan’s edification spread all over the world. Through “The Country I Want,” President Kim Koo said, “(omitted) I want true world peace to come true. I believe that this is the ideal of Korea’s national team called Hongik Ingan” (Kim Gu, 2020). Today, Hongik Ingan was promulgated as an educational ideology in Article 2 of the Republic of Korea's Education Act, and on December 31, 1949 as Law No. 86. To sum up, the origin and transmission history of Hongik Ingan has reached at least 5,919 years (3897 BC → 1891 BC → 610 AD → 1949 → 2022 (4355 Danki) The spirit of Hongik Ingan is passed on). In particular, the yeompyomun was handed down from King Hwanung, who opened Baedalguk, from Hwanin, the last 7th generation of Hwanguk (Ko Dong-young, 1986; Kim Ho-young, 2012). It is an article to realize the truth of the Hongik Ingan culture that has come down from Hwanguk, the original country of mankind, and to count the hearts and make them a part of life to become true citizens of Hwanguk. (omitted). (omitted) Ilshin Gangchung (一神降衷), Seongtong Gwangmyeong (性通光明), Jaeseihwa (在世理化), Hongik Ingan (弘益人間) (... Therefore, God has come down and is in awe of the light, do Jaeseihwa and Hongik Ingan).

 

*Writer/Lim Ki-chu

 

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net).  

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 10편의 학술논문 발표
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