광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고
광고

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -5] 사상 전개의 당위성 및 수용 가능성

홍익인간 사상의 현대적 수용 가능성과 적용상 의의

임기추 전문위원 | 기사입력 2022/11/14 [15:35]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -5] 사상 전개의 당위성 및 수용 가능성

홍익인간 사상의 현대적 수용 가능성과 적용상 의의

임기추 전문위원 | 입력 : 2022/11/14 [15:35]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022, 교보퍼플)을 60회로 나누어 연재한다. 편집자 주]

 

 


3. 홍익인간 사상의 현대적 수용 가능성과 적용상 의의

  

홍익인간 사상 전개의 당위성

 

홍익경전은 천부경(天符經) 81, 삼일신고(三一神誥) 366자와, 참전계경(參佺戒經) 인간사 366사 등으로 이루어져 있다(박찬의, 2015). 천부경은 진리를 말한 것이고 삼일신고는 진리의 세계로 나아가는 길 안내의 가르침이고 참전계경은 인류가 살아가면서 지켜야 할 실천덕목이라 할 수 있다. 이 참전계경의 가르침대로 인류가 살아간다면 바로 홍익사회가 이루어지는 것이라고 한다. 달국의 환웅시대 1,565년과 고대조선 단군시대 2,096년의 합3,660년의 장구한 세월동안 홍익인간(弘益人間) 사상과 재세이화(在世理化)의 이념으로서 태평성대(太平聖代)의 인류평화를 이룩했던 것으로 전해지고 있다.

 

여기서, 홍익인간이란 개인의 이익이나 공적인 이익 및 상생을 넘어 성통공완(性通功完)의 완성과 재세이화의 실현 이후(장영주, 2013; 조옥구, 2012), 국익 우선추구 전제 하에 개인을 비롯해 가정 및 사회나 단체, 지역, 민족 및 인류, 국가 등의 차원에서 각 가정각계각층각 민족각국 등에 대한 전체 구성원 모두의 이익(all-win)을 추구하는 인간을 말한다(박정학, 2004, 2012, 2017; 이병택, 2017). 또한 재세이화란 삼일신고 진리훈에 의거 성통공완의 완성 이후 참전계경 366사의 생활 및 개인 수행과 심성연마 지침이라는 의미의 다스리는 이치로, 오늘날 정책시행과 사회규범관습 준수, 개인 수신 등의 측면에서 재세이화를 설명하고 있다(민영현, 2009; 임재해, 2013; 조석봉, 2013; 조명래, 2011). 따라서 성통공완의 완성과 재세이화를 실현하여야만 홍익인간을 추구할 수 있는 것으로 강조하고 있다(조옥구, 2012).

 

아래 내용은 전적으로 박금해(2015) 논문에 의존해 작성한 결과이다. 홍익인간 사상의 내용을 자유와 평등의 조화, 보편적 평화주의, 신인합일과 재세이화의 관점에서 설명하고 제시하였다. 또한 우리 민족의 시대적 과제이자 사명인 통일의 이념으로서의 홍익인간 사상이 갖는 의의와 가치를 살펴보았다.홍익인간 사상을 자유와 평등의 조화, 보편적 평화주의, 그리고 신인합일과 이화세계 등의 관점에서 설명하고 제시하고 있다. 이와 같은 관점에서 홍익인간 사상은 남북이 평화적 방법으로 통일을 이루려 하는 경우 통일의 이념으로 유용성을 지닌다고 주장한다.또한 홍익인간 사상은 개인과 개인, 국가와 국가, 민족과 민족, 종교와 종교, 인간과 자연 간의 화해와 공존을 지향하는 보편적 평화의 사상이다. 이를 바탕으로 남과 북은 물론 지구촌시대 세계 모든 사람에게도 높은 수용 가능성을 지니는 것으로 주장하고 있다.

 

그리고 통일의 토대사상으로 간주하는 홍익인간 사상은 철학적 기원을 천부경에 두고 있다. ‘천부경은 우주의 근원 또는 근본원리를 하나()’라고 칭하고 있다. 우주만물은 이와 같은 근본원리인 하나에서 비롯되어 하나로 돌아간다는 것이 천부경의 핵심적 내용이다. ‘천부경은 사람을 포함하여 우주내 모든 존재가 하나로부터 갈라져() 나온다고 설명한다. 이와 같이 우주의 근본원리인 하나로부터 갈라져 나온 만물은 하늘(), (), 그리고 사람()의 삼극(三極)으로 표현된다. 그리고 하나의 속성을 공유하는 우주공동체내 모든 존재들간 조화를 통해 이루어지는 평화의 질서가 우주공동체의 이상적 상태임을 말한다.

 

홍익인간 사상에서 특히 사람은 자기 안에 하늘과 땅이 하나로 녹아 있는 존재, 하나의 근원성을 온전히 공유한 존재이다. , 한민족 고유의 사상에서 사람은 하나의 품성과 능력과 자유의지를 온전히 내재한 고귀한 존재, 곧 하느님으로서의 존재이며, 모든 사람은 이러한 점에서 평등한주체적 존재이기도 한다. ‘하나의 속성을 공유한 모든 존재들이 우주공동체의 일원으로서 상호 연관을 이룬 가운데 자유로이 상호작용하며 조화를 이루어가는 완전하고 평화로운 우주, 이것이 하나의 자기 현신이며 그 중심에 조화와 평화의 주체로서 사람이 존재한다.조화란 상호 다름을 전제하는 것으로서, 획일화가 아니라 서로 다름을 인정하고 수용하면서 잘 어우러지는 것을 뜻한다. 차이와 다름을 상호 존중하고 인정하면서 조화를 이루기 위해서는 자유와 평등이라는 기본가치가 최적으로 잘 결합되어야 하며, 아울러 신뢰관용양보배려라는 여러 관계적 가치들이 필수적이다.

 

그리고 상호 존중과 조화로움은 사람과 사람 간의 관계에서만이 아니라 사람과 자연 간의 관계에서도 중시된다. , 홍익인간 사상이 사람을 하나의 속성과 품성을 온전히 내재한 존재, 따라서 세상을 조화시키는 도덕적 역할을 지닌 평화의 주체로 인식하지만, 그렇다고 해서 이것이 사람이 하늘과 땅보다 우월하다는 것을 뜻하는 것은 아니다. 하늘과 땅과 사람이라는 수직적인 것이 아니라, 비위계적이고 수평적이며 평등의 정신에 입각한, 곧 합일과 조화의 관점에 근거한 것이다.

 

요약하자면, 홍익인간 사상에서 핵심은 사람에게 우주운행의 근본원리인 하나의 품성과 속성이 온전히 내재해 있는 바, 사람은 이를 깨달아 진리와의 합일을 실현하고(성통, 性通), 깨달음의 실천적 차원으로서 조화로운 세계를 실현해 나가는(공완, 功完) 평화구현의 책임자이자 주체적 존재라는 것이다. 홍익인간 사상에서 자아실현이란 자신에 내재하는 신성을 발현하는 것으로서, 사람의 이와 같은 자아실현에 대한 욕구는 본성적으로 예비되어 있는데, 사람이 자아실현의 차원에서 달성한 하나의 완전성을 현실세계에서 실천하고 구현하여 이 세상을 조화로운 곳으로 만드는 것, 이것이 바로 홍익인간 사상의 평화적 이상비전이다.

 

이상에서 논의한 내용을 정리하면 다음과 같다. 우선 홍익인간 사상의 기본관점은 우주의 근원인 하나로부터 사람을 포함한 우주만물이 갈라져 나온다. 따라서 우주내 모든 존재가 하나의 본성을 공유하는데, 그 중의 사람만이 하나의 본성을 온전히 공유, 하나’ = 사람이라는 것이다. 이는 인격신이 사람을 포함한 만물을 창조하며, 이 세상은 창조주와 복종해야 하는 피조물로 분리하는 이원적 관점과 구별된다. 둘째, 우주내 모든 존재가 동일한 근원으로부터 갈라져 나온 존재로서 자유의지큰 사랑큰 지혜큰 능력 등과 같은 하나의 본성을 공유한다는 관점은, 모든 존재를 상호 존중되어야 할 우주의 필수적 구성원으로 보는 것이다.

 

셋째, ‘하나의 속성을 공유하는 다른 한편으로 천지인(天地人)은 상호 구분되기도 하는 존재이기에 우주공동체를 다채롭게 만들지만, 구성원들간 상호 존중하면서 조화를 이룰 때 우주공동체는 평화의 공동체가 된다. 서로 상이한 존재들간 상호존중과 조화, 그리고 이를 통해 이루어지는 평화란 자유와 평등의 기본가치가 최적으로 구현되어야 함을 필수적으로 전제한다. 넷째, 천지인중 사람만이 하나의 속성을 온전히 내재하고 있어 하나와 동일한 존재이다. 하지만 이는 천지인 가운데 사람이 지배적 위치를 지녀야 한다는 것이 아니라 하나의 마음으로 조화로운 세계, 곧 평화를 실현하는 도덕적 책임감을 지녀야 함을 의미한다. 실제로 사람이 조화 실현의 도덕적 책임감을 망각하고 지배자로 군림할 때 세상 및 자연질서는 크게 교란된다. 그러므로 사람은 수행을 통하여 진리(‘하나’)와의 합일, 곧 신인합일을 이루어 도덕적 책임자로서의 본 모습을 되찾아야 한다. 이런 사람이 홍익인간으로 통일한국은 물론 21세기 이 세계가 필요로 하는 이상적 인간형일 것이다.

 

마지막으로, 이와 같은 신인합일을 이뤄 조화심을 지닌 홍익인간들에 의해 우주운행의 근본질서가 보편적으로 관철된 세계, 이에 따라 인류문명과 자연질서가 상호 보완하며 조화롭게 작동하는 신인합일의 세계가 재세이화의 세계이다. 이는 인간성 상실과 극단적 이기주의로, 무장세력인 이슬람국가(IS) 현상과 이로 인해 발생되고 있는 대량 난민사태가 상징적으로 잘 보여주듯이, 테러와 각종 분쟁 등으로 국제평화가 교란당하고 있는 동시에 지구촌시대에 인류가 절실히 필요로 하는 사상이다.

 

홍익인간 사상 전개의 소명과 수용 가능성

 

아래 내용은 전적으로 박금해(2015) 논문에 의존하여 작성하였다. 21세기 현재의 지구촌에서 평화는 최대의 당면과제라 할 수 있다. 그리고 평화를 갈망하고 이룩해야 할 가장 절박한 상황에 놓여 있는 곳 중의 하나가 한반도이다. 1991년에 냉전이 종식되었음에도 불구하고 전쟁의 그림자가 한반도를 주기적으로 강하게 옥죄고 있다. 이를 근원적으로 해소하는 가장 바람직한 평화의 길은 남과 북이 교류협력하면서 평화적인 방식으로 통일을 향해 나아가는 것이다. 이에, 우리 민족의 시대적 과제이자 사명인 통일이념으로서의 홍익인간 사상이 가지는 의의와 가치를 살펴보고자 하는 것이다.

 

이러한 목적을 위하여 조화의 사상으로서 홍익인간 사상이 지니는 의미와 위상을 살펴보고, 이를 토대로 자유와 평등의 가치를 중심으로 통일사상으로서의 적합성에 대해 고찰해 본다. 홍익인간 사상의 특징을 천부경하나()’ 개념을 중심으로 우주공동체 사상의 관점에서 고찰하고 추구하는 바, 이상이 무엇인지에 관해 살펴본다. 그리고 홍익인간 사상의 내용을 자유와 평등의 조화, 보편적 평화주의, 그리고 신인합일과 재세이화 등의 관점에서 설명을 제시한다. 앞서 잠시 언급한 천부경은 사람을 포함하여 우주내 모든 존재가 하나로부터 갈라져() 나온다고 설명하고 있다. 이는 우주만물이 일가(一家),’ 곧 하나의 집안을 이룬다는 사실을 말하는 것에 다름이 아니다. 이는 우주내 모든 존재를 공동체의 필수적 구성요소로 보는 사상, 곧 우주공동체 사상을 의미하는 것으로, 공동체 구성원간 상생과 조화를 함축하는 것이다.

 

홍익인간 사상은 공동체가 지향하고 표방하는 정치이념으로서 자유와 평등의 가치 중에서 어느 일방에 치우치지 않고 양자를 조화롭게 취한다는 특징을 지닌다. 홍익인간 사상은 공동체 구성원의 완전성과 자율성과 독립성, 상호 존중, 개인의 존엄과 창의성 등 오늘날의 자유민주주의 정치이념의 핵심인 자유라는 가치와 연관된 내용들을 포괄하고 있다. 이 뿐만 아니라 공동체 구성원간의 평등, 더불어 살아가는 상생의 삶 등 사회주의적 가치인 평등의 정신을 조화로이 함유하고 있다. 이와 같은 점에서, 홍익인간 사상은 남북이 평화적 방법으로 통일을 이루려 하는 경우 통일의 이념으로 유용성을 지닌다.

 

또한 역사적 측면에서 홍익인간 사상은 단군에 의해 수립된 고대조선의 건국이념이며, 단군은 남북에서 국조로 인정되고 있다. 그러므로 홍익인간의 이념은 상이한 가치와 체제를 유지하며 대립해온 남북에 의해 공동의 정체성 및 가치관의 원천으로 공유될 원초적 가능성을 지닌다. 우주내 모든 존재간 상호 존중과 조화의 정신으로 홍익인간 사상은 개인과 개인, 국가와 국가, 민족과 민족, 종교와 종교, 인간과 자연간의 화해와 공존을 지향하는 보편적 평화의 사상임을 주장한다. 그러므로 통일 한국이 홍익인간이라는 보편적 평화주의를 표방하고 추구하는 경우 주변국가들이 이러한 통일한국의 등장을 반대할 명분을 찾기 어려울 것이다.

 

마지막으로, 홍익인간 사상은 특정국가나 민족을 초월하여 개인과 공동체를 유기적이고 통합적으로 인식하는 개전일체(個全一體)의 사상이며, 이러한 점에서 남과 북은 물론 지구촌시대 세계 모든 사람들에게도 높은 수용 가능성을 지닌다. 지구온난화 등에 의해 현재 인류는 인류의 생존 자체를 원천적으로 위협하는 범지구적 문제들의 해결과 관련하여 특정 국가의 입장을 초월하여 나와 민족과 인류를 하나로 인식하는 지구인 의식 차원의 접근이 요청되고 있다. 홍익인간 사상은 어느 국가나 민족을 초월하여 개인과 공동체를 유기적이고 통합적으로 인식하여 개인 모두나 공동체 구성원의 모두를 하나로 보는 일체(一體)의 사상이라는 점에서 국내외, 모든 인종, 지구촌 모든 사람들에게도 높은 수용 가능성을 지닐 것이다

 

* 필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw채널운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 기사의 [전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

 

 

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

 

 

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -5] Justification and Acceptability of the Development of Ideology

 

The justification for the development of Hongik Ingan ideology

 

Hongik Gyeongjeon consists of 81 characters in Cheonbugyeong, 366 itemcs in Samilsingo, and 366 human history in Chamjeongyegyeong (Park Chan-eui, 2015). Cheonbugyeong speaks the truth, Samil Shingo teaches the way to the world of truth, and Warfare to fight can be said to be a practical virtue that mankind must observe in life. It is said that if humanity lives according to the teachings of this war veteran, a Hongik society will be realized. For a long time of 3,661 years, which is the sum of the 1,565 years of the Hwanung era of Baedalguk and the 2,096 years of the Dangun era of ancient Joseon, the Hongik Ingan (弘益人間) ideology and the Jaeseihwa (在世理化) ideology of the Great Peace. It is said to have achieved the peace of mankind during the reign of the Great Peace.

 

Here, Hongik Ingan is after the completion of Seongtong Gongwan (性通・功完) and the realization of Jaeseihwa (Jang Young-ju, 2013; Cho Ok-koo, 2012), under the premise of pursuing the national interest, the interests of all members, including individuals, families, societies, groups, regions, peoples, mankind, and countries, for each family, all walks of life, all walks of life, each nation, and each country (It refers to a person who pursues an all-win) (Park Jeong-hak, 2004, 2012, 2017; Lee Byung-taek, 2017). In addition, Jaeseihwa is a rule that governs the 366 life and personal practices of Chamjeongyegyeong after the completion of Seongtong Gongwan based on the Samilsingo 「Jinrihun」, meaning the guidelines for honing the mind. Today, Jaeseihwa is explained in terms of policy implementation, compliance with social norms and customs, and personal morals (Min Young-hyun, 2009; Lim Jae-hae, 2013; Jo Seok-bong, 2013; Jo Myung-rae, 2011). Therefore, it is emphasized that Hongik Ingan can be pursued only when the completion of Seongtong Gongwan and Jaeseihwa are realized (Cho Ok-gu, 2012).

 

The contents below are the results written entirely based on the thesis of Geumhae Park (2015). The contents of Hongik Ingan's ideas were explained and presented from the perspectives of harmony between freedom and equality, universal pacifism, unity of gods and humans, and Jaeseihwa. In addition, the significance and value of Hongik Ingan thought as the ideology of unification, which is the task and mission of our nation, was examined. Hongik Ingan ideology is explained and presented from the viewpoints of harmony of freedom and equality, universal pacifism, unity of gods and humans, and Jaeseihwa. From this point of view, the idea of Hongik Ingan claims to be useful as an ideology of unification when the two Koreas seek to achieve unification through peaceful means. In addition, the Hongik Ingan idea is a universal idea of peace that aims for reconciliation and coexistence between individuals, between nations, between nations, between religions, between religions, and between humans and nature. Based on this, it is argued that it has a high possibility of acceptance not only for South and North Korea, but also for everyone in the world in the global village era.

 

And the idea of Hongik Ingan, which is regarded as the foundational idea of unification, has its philosophical origin in 'Cheonbugyeong'. 'Cheonbugyeong' refers to the origin or fundamental principle of the universe as 'one'. The core content of ‘Cheonbugyeong’ is that all things in the universe originate from ‘one’, the fundamental principle, and return to ‘one’. ‘Chunbugyung’ explains that all beings in the universe, including humans, are separated from ‘one’. In this way, all things separated from ‘one’, the fundamental principle of the universe, are expressed as the three poles of heaven, earth, and man. And it says that the order of peace achieved through harmony among all beings in the space community that share the attribute of 'one' is the ideal state of the space community.

 

In the Hongik Ingan idea, a person is a being in which the sky and the earth are melted into one, that is, a being who fully shares the originality of ‘one’. In other words, in the unique ideology of the Korean people, human beings are noble beings who fully possess 'one' character, ability, and 'free will', that is, beings as God, and all human beings are also subjective beings who are 'equal' in this respect. A complete and peaceful universe in which all beings who share the attribute of 'one' interact freely and harmonize as members of the cosmic community, this is the self-realization of 'one', with harmony and peace at its center. There is a person as a subject. Harmony presupposes mutual differences. It means not standardization, but acknowledging and accepting differences and harmonizing well. In order to achieve harmony while respecting and acknowledging differences and differences, the basic values of freedom and equality must be optimally combined, and various relational values of trust, tolerance, concession, and consideration are essential.

 

And mutual respect and harmony are valued not only in the relationship between people but also between people and nature. In other words, Hongik Ingan ideology recognizes a person as a being with the attributes and character of 'one' wholly inherent, and therefore as a subject of peace with a moral role to harmonize the world, but this does not mean that man is better than heaven and earth, It doesn't mean superior. It is not the vertical of heaven, earth, and people, but is non-hierarchical, horizontal, and based on the spirit of equality, that is, based on the perspective of unity and harmony.

 

In summary, the core of Hongik Ingan's idea is that the character and attributes of 'one', which is the fundamental principle of space travel, are fully inherent in humans. A person realizes this, realizes unity with the truth (seongtong), and realizes a harmonious world as a practical dimension of enlightenment (gongwan, 功完), and is a subjective being who is responsible for realizing peace. In Hongik Ingan's thought, self-realization is the expression of divinity inherent in oneself. People's desire for self-realization is inherently reserved. It is to make this world a harmonious place by practicing and realizing the perfection of ‘one’ that people have achieved in the dimension of self-realization in the real world. This is the peaceful ideal and vision of Hongik Ingan thought.

 

The summary of what has been discussed above is as follows. First of all, the basic viewpoint of Hongik Ingan's thought is that all things in the universe, including people, are separated from 'one', the source of the universe. Therefore, all beings in the universe share the nature of ‘one’, but only people among them fully share the nature of ‘one’. In other words, ‘one’ = person. This is different from the dualistic view that a personal God creates all things, including people, and the world is separated into the Creator and the creatures that must obey. Second, all beings in the universe are beings that diverged from the same source. The view of sharing one nature, such as free will, great love, great wisdom, and great ability, sees all beings as essential members of the universe to be mutually respected.

 

Third, on the other hand sharing the attribute of 'one', heaven, earth and man are mutually distinguished beings, making the space community colorful. However, when the members achieve harmony with mutual respect, the space community becomes a community of peace. Mutual respect and harmony among different beings, and peace achieved through this, presuppose that the basic values of freedom and equality should be optimally implemented. Fourth, only humans among the heavens, earth, and human beings possess the attributes of ‘one’ completely and are the same being as ‘one’. However, this does not mean that a person should have a dominant position among the people of heaven and earth, but that he should have a moral responsibility to realize a harmonious world, that is, peace, with a 'one' mind. In fact, when people forget the moral responsibility to realize harmony and reign as rulers, the order of the world and nature is greatly disturbed. Therefore, through training, a person must achieve unity with the truth ('one'), that is, the unity of God and man, and regain his true self as a moral person in charge. Such a person would be Hongik Ingan, an ideal type of human being that the 21st century world needs as well as a unified Korea.

 

Finally, a world in which the fundamental order of space operation is universally fulfilled by Hongik Ingans with a sense of harmony through such a unification of gods and people is possible. Accordingly, the world of Jaeseihwa is the world where human civilization and natural order complement each other and work harmoniously. This is the current loss of humanity and extreme selfishness, as the phenomenon of the Islamic State (IS), a militant force, and the mass refugee crisis that are occurring as a result symbolically show it well. International peace is being disturbed by terrorism and various conflicts, and at the same time, it is an idea that mankind desperately needs in the global village era.

 

Calling and Acceptability of Hongik Ingan Ideology

 

The contents below were written entirely based on the thesis of Geumhae Park (2015). In the present global village of the 21st century, peace can be said to be the greatest challenge. And one of the places in the most desperate situation to long for and achieve peace is the Korean Peninsula. Despite the end of the Cold War in 1991, the shadow of war periodically and strongly crushes the Korean Peninsula. The most desirable path to peace that fundamentally resolves this problem is to move toward unification in a peaceful way through exchanges and cooperation between the two Koreas. Therefore, it is to examine the meaning and value of Hongik Ingan ideology as a unification ideology, which is the task and mission of our nation.

 

For this purpose, the meaning and status of the idea of Hongik Ingan as an idea of harmony will be examined. Based on this, it is possible to examine the suitability as a unification ideology, focusing on the values of freedom and equality. The characteristics of Hongik Ingan's thought are considered and pursued from the perspective of the idea of a space community centering on the concept of 'one' in 'Cheonbugyeong', and what the ideal is. In addition, the contents of Hongik Ingan's ideas are presented in terms of the harmony of freedom and equality, universal pacifism, and the unification of gods and humans and Jaeseihwa. Cheonbugyeong, briefly mentioned earlier, explains that all beings in the universe, including humans, are separated from ‘one’. This is no different than saying that all things in the universe form a “family,” that is, one family. This means the idea of seeing all beings in the universe as an essential component of a community, that is, the idea of a space community, which implies coexistence and harmony among community members.

 

The idea of Hongik Ingan is a political ideology that the community pursues and advocates. Among the values of freedom and equality, it is characterized by taking both in harmony without being biased towards either side. The idea of Hongik Ingan encompasses the contents related to the value of freedom, which is the core of today's liberal democratic political ideology, such as the integrity, autonomy and independence of community members, mutual respect, individual dignity and creativity. In addition to this, it harmoniously contains the spirit of equality, a socialist value, such as equality among community members and a life of coexistence. In this respect, the idea of Hongik Ingan is useful as an ideology of unification when the two Koreas seek to achieve unification through peaceful means.

 

In addition, from a historical point of view, the idea of Hongik Ingan is the founding ideology of ancient Joseon established by Dangun, and Dangun is recognized as the national bird in both Koreas. Therefore, the ideology of Hongik Ingan has the original possibility to be shared as a source of common identity and values by the two Koreas, who have been confronting each other while maintaining different values and systems. In the spirit of mutual respect and harmony among all beings in the universe, the idea of Hongik Ingan is a universal idea of peace that aims for reconciliation and coexistence between individuals, between nations, between nations, between religions, between humans and nature. claim to be Therefore, if a unified Korea advocates and pursues universal pacifism called Hongik Ingan, it will be difficult for neighboring countries to find reasons to oppose the emergence of such a unified Korea.

 

Lastly, the idea of Hongik Ingan is an idea of open unity that organically and integrally recognizes individuals and communities, transcending specific countries or races. In this respect, it has a high possibility of acceptance not only to South and North Korea, but also to all people in the world in the global village era. In relation to the resolution of global problems that fundamentally threaten the survival of mankind due to global warming, an approach at the level of consciousness of a global person who transcends the position of a specific country and recognizes the people and mankind as one is requested. The idea of Hongik Ingan transcends any country or nation, recognizes individuals and communities organically and integrally, and views all individuals and community members as one. In this respect, it will have a high possibility of acceptance by all people, both domestic and foreign, of all races and the global village.

 

*Writer/Lim Ki-chu

 

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net).  

 

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 11편의 학술논문 발표
임기추 22/11/14 [18:39] 수정 삭제  
  제목에서 홍익 ...> [홍익 으로 수정요망
도돌이 22/11/24 [00:55] 수정 삭제  
  (당초) -5] 현대화 적용 가능성 및 실현 여망 4
(변경) -5] 사상 전개의 당위성 및 수용 가능성
으로 수정요망합니다.
닉네임 패스워드 도배방지 숫자 입력
내용
기사 내용과 관련이 없는 글, 욕설을 사용하는 등 타인의 명예를 훼손하는 글은 관리자에 의해 예고 없이 임의 삭제될 수 있으므로 주의하시기 바랍니다.
 
hongikingan, hongik ingan, jaeseihwa, 홍익인간, 재세이화, 관련기사목록
더보기
광고
포토뉴스
메인사진
울주군, 제5회 작천정 벚꽃축제 개최
1/23
연재
광고