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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -19] 재세이화 개념과 국내외 주요 실천의무

임기추 전문위원 | 기사입력 2023/01/02 [09:52]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -19] 재세이화 개념과 국내외 주요 실천의무

임기추 전문위원 | 입력 : 2023/01/02 [09:52]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여, 우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60회로 나누어 연재한다. 편집자 주]

 

 

 

3. 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 재세이화의 실천

  

1) 재세이화의 개념과 국내외적 주요 실천의무

 

재세이화에 대한 개념과 사명

 

선행연구결과, 미리 삼일신고(三一神誥) 진리훈에 명시한 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸) 수행의 완성경지인 성통(性通)공완(功完)에 도달하여야 한다. 세이화란 참전계경 366사의 일상생활 및 개인 수행 그리고 심성연마의 지침과 이것이 주는 의미의 다스리는 이치로, 현대국가의 법령정책시행 및 사회규범의 준수와 개인 수신 등의 측면에서 해석하고 있다(민영현, 2009; 임재해, 2013; 조석봉, 2013; 조명래, 2011). 세이화라는 개념은 삼일신고(三一神誥) 진리훈에 의한 수행 완성경지인 성통공완을 토대로, 오늘날 현대의 민주국가에서 적용하고 있는 국가마다의 헌법과 제반 법제(개선 포함) 및 사회규범 준수, 개인 수신 등 이치의 다스림 등으로 해석하는 것이 적절하다는 판단이다. 통 홍익인간의 이념을 이해하기가 너무 어렵다는 것은 우리가 홍익인간의 이념에 대한 전체의 내용을 알지 못하고 부분적으로 인식하고 있는 데에 있다. ‘재세이화라는 개념의 관점에서 본다면, ‘성통공완, ‘를 깨우치지 못하고 , ‘재세이화를 실천한다는 것은 진정한 의미에서의 홍익인간의 성취이고 재세이화의 실현이라고는 말할 수 없을 것이다(조옥구, 2008).

 

재세이화라는 개념과 관련해서 민영현(2009)은 참전계경을 일상생활의 계율과 심신 수행 및 연마를 위한 가르침의 경전 의미로 해석하였다. 임재해(2013)360여 인간사를 재세이화의 방법으로 통치한 것으로 풀이한다. 조석봉(2013)은 재세이화를 정책시행이라고 주장하고 있다. 조명래(2011)는 참전계경 366사 체계를 오늘날 현대국가의 법령과 같은 천법(天法) 의미로 분석하고 있다. 임재해(2013)의 논문에서 홍익인간 이념 아래 신시(神市)를 세우고 주곡(主穀), 주명(主命), 주병(主病) 등의 관리들이 360여 가지 인간사를 재세이화의 방법으로, 통치한 높은 수준의 신시고국역사를 증발시키게 된다.”라는 내용과 재세이화는 초기 농경문화에서 비롯된 가치관으로 통치한 것으로 분석하고 있다.

 

영현(2009)은 참전계경이란 일상생활의 계율과 심신의 행 및 연마를 위한 가르침의 경전이란 의미로 해석하고 있다. 따라서 참전계경의 내용 또한 대부분 일상생활 및 개인 수행 그리고 심성연마의 지침을 중심으로 구성되어 있는 것으로 풀이하고 있다. 이러한 참전계경이 가지는 철학적 이해와 실천생활 윤리학적 가치는 오늘 철학의 부재와 정신 학문의 빈곤 속에서 한국적인 삶의 가치와 실천생활, 즉 한국인의 마음가짐과 태도를 전해준다고 해석하고 있다. 석봉(2013)은 수기치인(修己治人) 요건에서 홍일인간(弘益人閒)은 수기(修己), 재세이화(在世理化)는 치인(治人)에 해당한다고 해석하고 있다. 이에 따라서 전자가 강령(綱領)이나 규범(規範)이라면, 후자는 정책시행이라 주장한 것이다. 조명래(2011)는 참전계경의 366() 체계는 오늘날 현대국가의 법령과도 같은 천법(天法)으로서 의미를 내포하고 있는 것으로 분석하였다. 참전계경은 개인과 사회의 정체성이 나타나는 원리로서 개개인의 윤리적사회적 수양과 덕목 그리고 사회완성을 위한 체계적이면서 합리적 사상의 전개라고 고찰하였다.

 

본 서에서는 재세이화의 개념을 삼일신고(三一神誥) 진리훈에 의한 수행 완성의 경지인 성통공완을 토대로, 현대 민주국가에서 적용하고 있는 각국의 헌법과 제반 법률제도 시행 및 사회규범 준수, 개인 수신 등 이치의 다스림으로 해석한다(임기추, 2018). 현재 헌법은 1987년 제9차 개정 이후 30여년이 지난 시점에서 다시 헌법 개정에 대한 일부 문제점이 제기된다. 앞으로 홍익인간 사상으로 재세이화의 길을 보완하는 것이 과제라 할 수 있다. 또한 자유를 바탕으로 정의와 법의 우위를 유지하면서 인간을 위한 법과 인간다운 삶을 보장한 법제를 위해서, 향후 홍익인간 사상으로 재세이화를 위한 방안을 보완하는 것이 법적 과제라고 하겠다.

 

헌법과 법률에 의거하여 대통령이나 지도자를 꿈꾸는 자라면 개인 수신, 국민의 의무, 국회의원이나 고위공직자의 의무, 대통령의 의무에 대해 준법의식 및 사회규범 준수의식이 절대 중요하다고 강조할 수 있다(임기추, 2018). ‘재세이화의 전제는 우선적으로 성통공완, ‘를 깨우쳐야 하고 진정한 의미에서의 홍익인간의 성취여야 한다는 인식을 갖는 것이 중요하다. 러한 점을 전제로 대통령이라면 동시에 개인 수신과 국민의 기본의무, 국회의원 및 고위공직자의 의무, 대통령의 의무와 규범을 다 준수하여야 하는 것이라고 강조할 나위가 없을 것이다.

 

홍익지도자의 실현을 꿈꾸는 자로서 삼일신고의 수행이론에 입각한 마음(감정)(숨결)(감각) 수행으로, 성통을 완성한다면, 재세이화의 실현을 위한 주요사명이 있다. 시민사회적 입장에서 개인 수신과 국민의 의무를 지키고 사회규범을 준수하며, 여기에 지도자적 입장이라면 추가적으로 시도지사나 국회의원의 의무(법제 보완 포함)를 준수하고, 나아가 대통령의 의무에 대한 준수가 확보돼야 한다. 또한, 지구촌적 주요사명으로 오늘날 지구촌시대에 세계의 인간존중 의식과 민주화, 평화 및 경제문제와 인류사회 복지, 지구촌 문화, 지구의 환경보전 등의 사명이 있다(서보근, 2012).

 

이근철(2010)성통공완이란 인간이 타고난 본성에 통달하고 인간으로서 주어진 사명을 인식해 완수하는 것으로 설명하였다. 다시 말하면, ‘성통이란 본성과 통한다는 의미로서, 생명의 근원적 모습인 본연의 성품을 회복하여 자아의식이 우주의 의식과 하나되는 것을 말한다. 그리고 공완이란 사명을 완전히 이룬다는 의미로 우주 의식과 통한 후에 자신이 처한 현실을 통찰하고, 그 속에서 스스로가 이루어야 할 사명을 자각하고 실천하는 것을 강조한다.

 

재세이화의 구현을 위한 국내외적 주요 실천의무

 

우리는 홍익사상의 후예로서 홍익경전의 하나인 삼일신고의 수행이론에 입각한 마음(감정)(숨결)(감각) 수행을 통해서 성통이 완성된다면, 재세이화의 실현을 위해개인 수신과 국민의 의무를 지키고 사회규범을 준수하는 것이다.여기에 지도자 입장에서는 시도지사나 국회의원 등의 의무를 준수하고, 나아가 추가적으로 대통령의 의무에 대한 준수가 확보될 수 있다. 또한, 오늘날 지구촌시대에 제반 차원에서 여러 사명이 주어진다(임기추, 2018). ‘재세이화의 전제는 성통공완의 를 깨우쳐야 하고 진정한 의미에서 홍익인간의 성취여야 한다는 점을 인식하는 것이 기본적으로 중요하다. 이러한 점을 전제로 동시에 대통령이라면 국민의 기본의무, 국회의원 및 고위공직자의 의무, 대통령의 의무를 모두 다 준수하여야 하는 것이다. 한 준법수준의 제고와 홍익인간을 위한 법적제도적 제정보완을 실현하는 것이라고 강조할 나위가 없을 것이다.

 

재세이화의 국내적 주요의무(임기추, 2018)는 시민사회적 주요의무, 지도자의 주요의무, 기타 의무 등으로 나누어 살펴볼 수 있다. 시민사회적 주요의무는 개인 수신, 사회규범의 준수와 국민의 기본의무 부여 등이다. 지도자의 주요의무는 시민사회적 주요의무를 비롯하여 시도지사나 국회의원 등의 의무 준수, 대통령의 의무 준수(필요시 의무사항 개정 및 보완 포함) 등이 있다. 기타 제반 선서, 강령, 행동규범, 내규 등의 준수 및 이행 의무가 있다. 대통령국회의원시도지사공무원등 선서, 검사판사선서, 변호사목사교원기자 등의 윤리강령 준수(국가법령정보센터a~f; 대구동신교회, 목사; 대한변호사협회, 변호사; 한국기자협회, (기자) 윤리강령; 네이버지식백과, 교원 윤리강령) 등이 있다. 이외에도 각종 사회적 생활규범의 준수(신규 도입 및 변경 준수 포함), 일반 기업의 법제 및 내규, 책임의무사명 등의 준수와 윤리강령 이행과, 시민사회 및 일반 단체 등의 내규나 책임의무사명 등의 준수와 윤리강령 이행, 특히 각종 종교단체의 법제와 내규강령 준수, 도덕적사회적 사명 등의 이행, 상기 사례 이외에 일반사회의 각종 제도나 행동규범을 비롯한 윤리강령 등의 의무사항 준수 등이 있다.

 

재세이화의 지구촌적 주요의무(임기추, 2018)는 오늘날 지구촌시대에 세계의 인간존중 의식과 민주화, 평화 및 경제문제와 인류사회 복지, 지구촌 문화, 지구 환경보전 등의 사명이 있다(서보근, 2012).

 

*필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) 채널운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 [기사전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

 

 

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

 

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -19] Concept of Jaeseihwa and Major Domestic and International Practice Obligations

 

 

3. Practice of Jaeseihwa for Modern Application of Hongik Ingan Ideology

 

1) Concept of Jaeseihwa and Major Domestic and International Obligations

 

Concept and Mission of Jaeseihwa

 

As a result of precedent research, Jigam (止感)Josik (調息)Geumchok (禁觸), which were specified in the Samil Shingo (三一神誥) 「Jinrihun」, are the completion stage You have to reach sexuality and gongwan. Jaeseihwa is the guideline of Chanjeongyegeong 366 items for daily life, personal practice, and mental training, and the governing principle of the meaning it gives. It is interpreted in terms of modern national laws and policies, compliance with social norms, and individual morale (Min Young-hyeon, 2009; Lim Jae-hae, 2013; Cho Seok-bong, 2013; Jo Myung-rae, 2011). The concept of Jaeseihwa is based on SeongtongGongwan, the stage of completion of ascetic practice according to the Samil Shingo 「Jinrihun」. It is judged that it is appropriate to interpret it as the rule of reason, such as the constitution of each country and all laws (including improvements) and social norms applied in modern democratic countries today, and personal morals. Usually, the reason why it is so difficult to understand Hongik Ingan's ideology is that we do not know the whole content of Hongik Ingan's ideology and recognize it partially. From the perspective of the concept of 'Jaeseihwa', it is the true meaning of practicing 'virtue' or 'Jaeseihwa' without realizing 'Seongtong・Gongwan', or 'Do'. It is not the achievement of 'Hongik Ingan' in Also, it cannot be said to be the realization of ‘Jaeseihwa’ (Cho Ok-gu, 2008).

 

Regarding the concept of Jaeseihwa, Min Yeong-hyeon (2009) interpreted the precepts of war in daily life and the meaning of the scriptures for training and training of the mind and body. Lim Jae-hae (2013) interprets 360 human items as governed by the method of Jaeseihwa. Cho Seok-bong (2013) argues that Jaeseihwa is a policy implementation. Cho Myung-rae (2011) analyzes the Chanjeongyegeong 366 company system in the sense of heavenly law, like the laws of a modern country today. In the thesis of Lim Jae-hae (2013), “a new city was established under the Hongik Ingan ideology, and officials such as Jugok, Jumyeong, and Jubyung recounted about 360 human items. (Jaeseihwa)'s method evaporates the history of a high-level 'new old country' that ruled.”

 

Min Yeong-hyeon (2009) interprets Chanjeongyegeong as a scripture of teachings for the precepts of daily life and the practice and polishing of the mind and body. Therefore, most of the contents of Chanjeongyegeong are interpreted as being composed mainly of guidelines for daily life, individual performance, and mental training. The philosophical understanding and ethical values of practical life that Chanjeongyegeong has are interpreted as conveying the Korean values of life and practical life, that is, the mindset and attitude of Koreans, in the absence of philosophy and poverty of spiritual studies today. Cho Seok-bong (2013) interprets that Hongil Ingan (弘益人閒) corresponds to sugi (修己) and Jaeseihwa (在世理化) corresponds to a ruler (chiman) in the requirements for self-regulation. there is. Accordingly, if the former is a program or a norm, the latter is a policy implementation. Cho Myung-rae (2011) analyzed Chanjeongyegeong's 366 items system as having a meaning as a heavenly law like the laws of a modern country today. Chanjeongyegeong considered the development of systematic and rational ideas for individual ethical and social cultivation and virtue and social perfection as a principle of individual and social identity.

 

In this book, the concept of Jaeseihwa is applied in modern democratic countries based on SeongtongGongwan, the stage of completion of practice according to the Samil Shingo (三一神誥) “Jinrihun”. It is interpreted as the rule of reason, such as the implementation of the Constitution and various laws and systems, compliance with social norms, and personal morals (Lim Ki-chu, 2018). The current Constitution raises some issues about constitutional amendment again at the point where 30 years have passed since the 9th amendment in 1987. In the future, it can be said that it is a task to supplement the path of Jaeseihwa with Hongik Ingan ideology. In addition, the legal task is to supplement the plan for Jaeseihwa with Hongik Ingan ideology in the future for a legal system that guarantees a law for human beings and a life worthy of human beings while maintaining the primacy of justice and law based on freedom. I will say

 

If you are aspiring to become president or leader in accordance with the Constitution and laws, it can be emphasized that a sense of compliance with the law and social norms is absolutely important for individual morale, the duty of the people, the duty of a member of the National Assembly or high-ranking public official, and the duty of the president. , 2018). The premise of 'Jaeseihwa' is first to realize 'Seongtong・Gongwan', that is, 'Do', and to have the recognition that 'Hongik Ingan' must be achieved in the true sense. It is important. Based on this premise, there is no point in emphasizing that the President must abide by the basic duties of individuals and citizens, the duties of members of the National Assembly and high-ranking public officials, and the duties and norms of the President at the same time.

 

As a person who dreams of realizing a Hongik leader, if you complete Seongtong through mind (emotion), qi (breath), and body (sensations) training based on the performance theory of the Samil Shingo, the main key for the realization of Jaeseihwa There is a mission. From a civic social standpoint, individuals and citizens must fulfill their duty and observe social norms. If they are in a leadership position, they must additionally comply with the duties of provincial governors or members of the National Assembly (including legislative supplementation), and furthermore, compliance with the duties of the president must be secured. do. In addition, as major global missions, there are missions such as human respect and democratization, peace and economic issues, human social welfare, global culture, and global environmental preservation in the global village era (Seo Bo-geun, 2012).

 

Lee Geun-cheol (2010) explained that 'SeongtongGongwan' is to master the innate nature of human beings and to recognize and complete the given mission as a human being. In other words, 'Sexuality' means to communicate with nature, and it means that self-consciousness becomes one with the cosmic consciousness by recovering the original nature, which is the original form of life. In addition, in the sense of completely fulfilling the mission of 'Gongwan', it is emphasized that after communicating with the cosmic consciousness, insight into the reality in which one is faced, and realizing and practicing the mission to be fulfilled by oneself in it.

 

Key Domestic and International Obligations for the Realization of Jaeseihwa

 

We, as descendants of Hongik thought, are completed through mind (emotion), qi (breath), and body (sensations) training based on the practice theory of Samil Shingo, one of the Hongik scriptures. To achieve this, it is to uphold personal morals and civic duty and abide by social norms. In addition, from the leader's point of view, compliance with the duties of the governor or member of the National Assembly, and additionally, compliance with the duties of the president can be secured. In addition, in today's global village era, various missions are given at various levels (Lim Ki-chu, 2018). It is fundamentally important to recognize that the premise of 'Jaeseihwa' is to realize the 'Do' of 'Seongtong・Gongwan' and to achieve 'Hongik Ingan' in the true sense. Based on this premise, if you are the President, you must abide by all the basic duties of the people, the duties of members of the National Assembly and high-ranking public officials, and the duties of the President. In addition, there is no need to emphasize that it is to realize legal and institutional enactment, revision, and supplementation for the improvement of the level of compliance and Hongik Ingan.

 

Jaeseihwa's major domestic obligations (Im Ki-chu, 2018) can be divided into major civil society obligations, major obligations of leaders, and other obligations. Civil society's main obligations include personal welfare, compliance with social norms, and basic obligations of citizens. The major duties of a leader include major civic and social duties, compliance with the duties of provincial governors and members of the National Assembly, and compliance with the duties of the President (including revision and supplementation of duties if necessary). There is an obligation to observe and fulfill all other oaths, codes, codes of conduct, internal regulations, etc. Compliance with the Code of Ethics for Presidents, Members of the National Assembly, provincial governors, public officials, etc., prosecutors, judges oath, lawyers, pastors, teachers, reporters, etc. (National Law Information Center a~f; Daegu Dongshin Church, pastors; Korean Bar Association, lawyers; Reporters Association, (reporters) Code of Ethics; Naver Encyclopedia of Knowledge, Teachers Code of Ethics), etc. In addition, compliance with various social life norms (including compliance with new introductions and changes), compliance with laws and bylaws, responsibilities, duties, and missions of general companies, and implementation of the Code of Ethics, Compliance with the mission, etc., implementation of the Code of Ethics, in particular, compliance with the laws, bylaws and codes of various religious organizations, fulfillment of the moral and social mission, etc., and compliance with obligations such as the Code of Ethics, including various systems and codes of conduct in the general society, etc. 

 

Jaeseihwa's major global obligations (Lim Ki-chu, 2018) include missions such as global human respect and democratization, peace and economic issues, human social welfare, global culture, and global environmental preservation in the global village era today ( Bogeun Seo, 2012).

 

 

*Writer/Lim Ki-chu

  

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net). 

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 11편의 학술논문 발표
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