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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -21] 지구촌적 재세이화의 주요 실천사명

임기추 전문위원 | 기사입력 2023/01/09 [10:31]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -21] 지구촌적 재세이화의 주요 실천사명

임기추 전문위원 | 입력 : 2023/01/09 [10:31]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여, 우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60회로 나누어 연재한다. 편집자 주]

 

 

 

3) 재세이화의 지구촌적 주요 실천사명

 

재세이화의 인류사회 적용 배경

 

홍익인간 이념의 인류사회 적용에 관한 근거는 서보근(2012, 이하 전적으로 의존하여 작성)의 논문 중에서 일부를 인용하여 정리한 것이다. 늘날 세계화의 지구촌시대에 현대인의 삶이 기술혁신과 정보혁명으로 인해 시간과 공간을 초월해서 더욱 빨리, 넓게 그리고 깊이 변화하고 있다는 것을 느낄 수 있게 한다. 이러한 일상생활 속에서 필요한 정보를 수시로 쉽게 구할 수 있으며, 또한 지구촌 지역 간의 왕래도 활성화되어 전 지구를 하나의 생활 공동체로 연결시켜주고 있다. 따라서 전체 인류사회가 하나의 거대한 세계적 정보망을 구축하면서 지구촌 문화를 형성하고 있다.

 

또한 오늘날 피할 수 없는 세계화의 소용돌이 속에서 많은 국가민족들은 주체의식 상실, 가치관 혼란 등으로 인해 그들이 나아갈 방향을 잡지 못하고 있다. 특히 한국은 경제위기자원위기환경위기의 복합 위기(Trilemma)를 맞이하고 있고, 이들로 부터 생명의 안전, 빈곤으로 부터의 안전, 그리고 자연재해와 환경파괴로부터의 안전에 대한 욕구가 더욱 커지고 있다. 이러한 상황 속에서 한국이 세계화의 변화를 어떻게 원만하게 극복할 것인가는 매우 중요한 과제가 아닐 수 없다. 이 과제를 해결하기 위해 홍익인간 이념이 과연 오늘날의 현실에 적용될 수 있는지의 여부를 강구해 보아야 할 것이다.

 

역사적인 홍익인간 이념은 우리 건국사화에 나타난 것처럼온갖 국가적 수난을 겪을 때마다 심지어 근대화 과정에서도, 국가민족적 정체성과 총화단결을 강조하면서 당시의 위기를 모면할 수 있는 원동력이 되었다. 히 오늘날 지구촌시대 홍익인간 이념은 머무를 수 있는 범위가 민족주의를 뛰어 넘어 세계평화주의까지 확대될 수 있으므로인류공동체의 공존공영에도 이바지할 수 있다. 공간적으로 고유한 특징인 인간세상, 즉 국가범위를 넘어서 지구촌 전체로 확대시킬 수 있을 것이며, 또한 정신적으로도 민족주의를 넘어서 인류애적인 세계시민정신으로 승화발전시킬 수 있다. 오늘날 세계는 국가간, 민족간, 인종간의 다양한 형태의 갈등과 대립을 넘어서 해결해야 할 현안문제가 새로운 홍익인간 이념의 현대적 적용과 이상주의적 실현을 기다리고 있다고 하겠다.

 

한민족의 건국사화에 근거를 둔 홍익인간 이념은 세계화 진행과정에서 나타날 수 있는 다음과 같은 몇가지 문제점들을 해결해야 할 것이다. , 1) 민족주의의 한계를 극복해야 한다. 이 이념은 대동주의보편주의 및 세계주의의 성격을 지니고 있지만, 한민족의 건국사화로부터 유래했으므로 지나치게 민족주의를 강조하는 것은 피해야 한다. 2) 고대의 건국사화를 오늘날의 현실에 적용해야 하는 시대적 차이를 극복해야 한다. 대부분 민족국가의 건국사화가 대동소이한 정신적인 작용을 강조하지만, 고대의 이념을 현대적 상황에 적용하는데 따른 시대적 차이를 극복해야 한다. 3) 홍익인간 이념에 대해서 오늘날 한국인의 관심부족과 세계시민의 인식부족을 극복해야 한다. 현대인들의 생활은 현실에 집착한 나머지 한민족의 건국이념인 홍익인간 이념에 대한 관심이 부족한 편이다. 이 이념은 공간적 제한으로 한국인과 한민족에게 잘 알려져 있지만, 타 세계시민에게는 낯설거나 생소한 이념의 인식이 부족하다. 4) 홍익인간 이념의 세계화과정에서 다양한 국내외 집단들의 반발이 있다. 이것은 인종종교사상 등의 차이로 인해 세계화를 진행해나가는 과정에서 다양한 집단에 의한 저항이 예상된다.

 

오늘날 대한민국이 이러한 세계화의 도도한 조류를 민족국가 의 생존을 위해서 마지못해 받아들인다면, 이것은 인류사회에 대한 활동에 소극적이고 수동적인 대응일 뿐만 아니라 국가민족적 자존심도 상실하게 될 지도 모를 일이다. 그러므로 한국은 전통가치인 홍익인간 이념의 지혜를 살려서 현실적 상황변화를 정확하게 인식하고, 세계화 과정에서 나타날 수 있는 문제점들을 극복하는 동시에 인류사회의 발전번영을 위해 세계화 활동에 보다 적극적이고 능동적인 자세로 꾸준히 참여해야 한다. 이러한 활동은 세계화의 물결에 수동적이고 소극적으로 대응하기보다 오히려 더욱 능동적이고 자발적인 동시에 진지하면서도 적극적으로 추진되어야 한다. 그러면 한국인들은 훌륭하고 모범적인 세계시민이 될 수 있을 뿐만 아니라 한국의 발전과 인류사회의 공존공영에도 크게 이바지하게 될 수 있을 것으로 기대한다.

 

재세이화의 지구촌적 주요 실천사명

 

홍익인간 사상은 현대 인류사회 문명의 한계를 극복할 수 있는 새로운 대안이 될 수 있다(서보근, 2012, 이하 전적으로 인용해 작성함). 지구촌시대에 한민족의 강한 동포애인간애를 바탕으로 민족적 정체성을유지하는 동시에 세계의 지구촌시민으로서의 윤리의식을 지니게 한다. 또한 탈국적탈민족의 현상과 같은 사회적인 부작용을 해결하고 사회적 통합과 도덕적 정화를 실천하도록 한다. 인류의 인간존중 의식강화와 세계 민주화 지원의 실천사명이 있다. 인간존중 사상은 민주주의 이념의 핵심을 이루고 있다. 이것은 소련과 동구의 공산주의 붕괴와 민주화를 이끌어내었으며, 민주화 물결은 전세계적으로 반민주 세력의 활동을 급속도로 약화시키는 동시에 무력화시키고 있다. 러한 현상은 공산주의 붕괴에 이어서 최근 중동 이슬람지역으로 확산되면서, 권위주의 정권붕괴와 더불어 민주화 전환으로 이어지고 있다. 따라서 홍익인간 이념의 실천은 기본이념인 인간존중 의식에 기초해서, 지구촌시대 국내외 인권단체 활동을 적극 지지하거나 국제기구에 직접 참여해서 영향을 행사함으로써 인류사회의 인간존중 의식을 더욱 강화할 수 있다. 또한 국제사회에서 민주화를 추구하는 나라에 대해서는 관련 국제기구의 직접간접적 활동의 참여를 통해서 민주주의가 전세계로 확산되도록 적극적 지원을 강화하여야 한다.

 

세계의 평화 증진의 실천사명이 있다. 오늘날 세계는 국가간 혹은 국가내, 민족간 혹은 민족내, 인종간의 다양한 형태의 갈등과 대립, 나아가서 무력적 충돌이 발생할 가능성이 항상 존재하고 있기 때문이다. 인류공동체는 민족국가 집단 간의 갈등, 대립 혹은 전쟁을 방지하기 위해 평화안전과 공존공영을 추구하려는 근본적인 자세와 태도에 대한 변화가 있어야 할 것이다. 홍익인간 이념의 특징인 상호존중, 평등, 평화의 원리는 개인뿐만 아니라 사회의 다양한 집단, 민족 혹은 국가, 국제사회의 조직 간에도 확대하여 적용될 수 있다.

 

세계의 경제문제 극복과 인류사회 복지실현의 실천사명이 있다. 오늘날 지구촌 경제는 국가사회의 범위를 넘어서 경제를 구성하는 여러 단위들의 통합과 초국적 기업의 지배확대를 통해서 범세계적으로 재구조화해간다고 볼 수 있다. 라서 지구촌시대 경제문제의 해결은 경제협력체제의 구축을 통해 원만한 지구촌 경제교류를 달성하는 것이다. 리고 인류사회의 복지실현은 선진국이 발전도상국에 대해 경제적 지원을 활성화해서 국제사회의 빈부격차를 감소함으로써, 지구촌 내의 헐벗음과 굶주림을 해소하는 것이다. 이것은 선진국들이 저개발국의 입장을 이해하고 돕는 것이 인류번영에 공헌할 뿐만 아니라 스스로에게도 유리하다는 것을 인식할 때 비로소 가능한 것이다.

 

지구촌 문화의 승화와 발전의 실천사명이 있다. 과거 지구촌에는 일정 지역민족 혹은 국가의 경계 내에서 그들의 고유한 문화를 독자적으로 전수하고 향유해 왔다. 그러나 오늘날 지구촌시대에 정보통신의 발달로 인해 시간과 공간을 초월해서 지구촌의 모든 민족 혹은 국가들이 한 네트워크 속에서 서로 교류하고 있다. 지구촌시대 홍익인간 이념은 인류애의 바탕 위에서 인류사회의 공존공영의 목표를 달성하기 위해서, 문화적 측면에서 한민족 고유의 문화를 발굴하여 이해하고 발전시켜 나아가야 할 것이다.

 

지구의 환경보전의 실천사명이 있다. 지구온난화, 오존층파괴, 토양의 오염, 산림의 파괴, 해양의 오염, 생물종의 감소, 열대 우림 감소, 소음, 수질오염, 폐기물문제와, 대기오염 등과 같은 환경문제는 지구촌의 모든 국가들이 공동 대처하지 않을 수 없게 되었다. 아가서 지구환경교육에 대해서는 지구의 환경문제의 인식과 해결을 위한 교육에 이르기까지 홍익인간 사상의 적용범위를 확대할 수 있다.

 

앞서 본 바와 같이 홍익인간 사상은 비록 고대 한국인들에 의하여 제기된 이념이기는 하지만 시대를 뛰어 넘어, 오늘날 지구촌시대에도 한민족과 인류사회가 지니고 있는 난제를 풀어갈 수 있는 지혜로 적용될 수 있을 것이다. 오늘날 한민족은 오늘의 현실적 과제들을 해결하고 인류사회의 평화와 번영을 이룩하기 위하여 세계의 인간존중 의식과 민주화, 세계의 평화 및 경제문제와, 인류사회 복지를 비롯한 지구촌 문화, 지구의 환경보전 등 분야에서 능동적적극적으로 인류를 위한 홍익인간의 지구촌적 사명을 추구하여야 할 것이다.

  

이러한 국내 법제 준수 등과 국외 사명 준수와 같은 재세이화의 실천과 함께 성통공완 수행의 충족 확인이 전제되어야, 도덕적 책임감의 자각과 실천으로 변화됨으로써 오늘날 법령제도의 올바른 결정과 공정한 집행에 관한 현대적 국정운영의 실현이나 적용 노력이 가능하다고 판단할 수 있을 것이다.

 

*필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) 채널운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 [기사전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

 

 

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

 

 

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -21] Jaeseihwa's Global Mission

 

 

3) Major GlobalMmissions of Jaeseihwa

 

Background of the Application of Jaeseihwa to Human Society

 

The basis for the application of the Hongik Ingan ideology to human society is summarized by quoting some of the papers of Seo Bo-geun (2012, the following content is completely dependent). In today's global village era of globalization, it is possible to feel that modern people's lives are changing faster, wider and deeper, transcending time and space due to technological innovation and information revolution. In this daily life, necessary information can be easily obtained at any time, and traffic between regions in the global village is also active, connecting the entire globe into a living community. Therefore, the entire human society is forming a global village culture by building a huge global information network.

 

In addition, in today's unavoidable whirlwind of globalization, many countries and peoples are unable to find their way forward due to loss of subjective consciousness and confusion in values. In particular, Korea is facing a complex crisis (trilemma) of economic crisis, resource crisis, and environmental crisis, and from them, the desire for safety of life, safety from poverty, and safety from natural disasters and environmental destruction is growing. there is. Under these circumstances, how Korea can smoothly overcome the changes of globalization is a very important task. In order to solve this task, it is necessary to find out whether Hongik Ingan ideology can be applied to today's reality.

 

The historical Hongik Ingan ideology, as shown in our founding history, became a driving force to escape the crisis of the time, emphasizing national and ethnic identity and unity and unity whenever we went through all kinds of national ordeals, even in the process of modernization. In particular, the Hongik Ingan ideology in today's global village era can contribute to the coexistence and co-prosperity of the human community because 'the scope of staying can go beyond nationalism and expand to world pacifism'. It will be able to expand to the entire global village beyond the human world, which is a spatially unique feature, that is, beyond the national scope, and also can be sublimated and developed into a global citizenship of humanity beyond nationalism mentally. In today's world, pending issues to be resolved beyond various forms of conflict and confrontation between countries, races, and races await the modern application and idealistic realization of the new Hongik Ingan ideology.

 

The Hongik Ingan ideology, based on the founding history of the Korean people, will have to solve some of the following problems that may appear in the process of globalization. In other words, 1) the limitations of nationalism must be overcome. This ideology has the characteristics of Great Eastism, Universalism, and Globalism, but since it originated from the founding history of the Korean people, excessive emphasis on nationalism should be avoided. 2) It is necessary to overcome the age difference in applying the ancient history of the founding to today's reality. Most of the founding history of a nation or state emphasizes the same mental function, but the age difference due to the application of ancient ideology to the modern situation must be overcome. 3) The Hongik Ingan ideology should overcome the lack of interest among Koreans and the lack of awareness among global citizens. Modern people's lives are obsessed with reality and lack interest in Hongik Ingan, the founding ideology of the Korean people. Although this ideology is well known to Koreans and Koreans due to spatial limitations, there is a lack of awareness of unfamiliar or unfamiliar ideologies to other world citizens. 4) In the process of globalization of the Hongik Ingan ideology, there are oppositions from various groups at home and abroad. Resistance by various groups is expected in the process of globalization due to differences in race, religion, and ideology.

 

If today's Republic of Korea reluctantly accepts such an arrogant trend of globalization for the survival of its people and nation, it will not only be a passive and passive response to activities for human society, but it may also lead to a loss of national and national pride. Therefore, Korea is more active in globalization activities for the development and prosperity of human society, while accurately recognizing the changes in reality by utilizing the wisdom of Hongik Ingan ideology, which is a traditional value, and overcoming problems that may appear in the process of globalization. You have to be active and consistently involved. Rather than passively and passively responding to the wave of globalization, these activities should be promoted more actively, spontaneously, earnestly, and actively. Then, it is expected that Koreans will not only be able to become good and exemplary citizens of the world, but also contribute greatly to the development of Korea and the coexistence and co-prosperity of human society.

 

Jaeseihwa's Global Mission

 

The idea of Hongik Ingan can be a new alternative to overcome the limitations of civilization in modern human society (Seo Bo-geun, 2012, fully quoted below). In the global village era, based on the strong fraternity and humanity of the Korean people, they maintain their national identity and at the same time have a sense of ethics as a global citizen. In addition, social side effects such as denationalization and de-ethnicity are addressed, and social integration and moral purification are practiced. It has a practical mission of strengthening humanity's awareness of human respect and supporting global democratization. The idea of respect for the human person forms the core of the ideology of democracy. This led to the collapse of communism and democratization in the Soviet Union and Eastern Europe, and the wave of democratization is rapidly weakening and neutralizing the activities of anti-democratic forces worldwide. Following the collapse of communism, this phenomenon has recently spread to the Middle East and Islamic regions, leading to the collapse of authoritarian regimes and the transition to democracy. Therefore, the practice of the Hongik Ingan ideology, based on the basic ideology of respect for human beings, will further strengthen the human society's sense of respect for human beings by actively supporting the activities of domestic and foreign human rights groups in the global village era, or by directly participating in and exerting influence in international organizations. can In addition, for countries pursuing democratization in the international community, active support should be strengthened so that democracy can spread throughout the world through participation in direct and indirect activities of relevant international organizations.

 

There is a practical mission to promote world peace. This is because in today's world, there is always the possibility of various forms of conflict and confrontation between countries or within countries, between peoples or within peoples, and between races, and furthermore, armed conflicts. In order to prevent conflict, confrontation, or war between ethnic and national groups, the human community must change its fundamental posture and attitude to pursue peace, security, and coexistence and co-prosperity. The principles of mutual respect, equality, and peace, which are characteristic of the Hongik Ingan ideology, can be extended and applied not only to individuals but also to various groups in society, nations or nations, and organizations in the international community.

 

It has the practical mission of overcoming the world's economic problems and realizing the welfare of human society. Today's global economy can be seen as being restructured on a global scale through the integration of various units that make up the economy beyond the scope of nations and societies and the expansion of transnational corporations' dominance. Therefore, the solution to economic problems in the global village era is to achieve smooth global economic exchange through the establishment of an economic cooperation system. And the realization of the welfare of human society is to reduce the gap between the rich and the poor in the international community by activating economic support from developed countries to developing countries, thereby alleviating poverty and hunger in the global village. This is possible only when developed countries recognize that understanding and helping underdeveloped countries not only contribute to human prosperity, but also benefit themselves.

 

There is a practical mission of sublimation and development of global culture. In the past, in the global village, within the boundaries of a certain region, ethnicity, or country, their unique culture was handed down and enjoyed independently. However, due to the development of information and communication in today's global village era, all peoples or countries in the global village are exchanging with each other in one network, transcending time and space. In order to achieve the goal of coexistence and co-prosperity of human society based on love for humanity, the idea of Hongik Ingan in the global era should discover, understand, and develop the unique culture of the Korean people in terms of culture.

 

There is a practical mission of preserving the earth's environment. Environmental problems such as global warming, ozone layer destruction, soil pollution, forest destruction, marine pollution, loss of species, decrease in tropical forests, noise, water pollution, waste and air pollution are jointly addressed by all countries in the global village. I had no choice but to do it. Furthermore, regarding global environmental education, the scope of application of Hongik Ingan can be expanded to education for recognizing and solving global environmental problems.

 

As seen above, although Hongik Ingan is an ideology raised by ancient Koreans, it can be applied as wisdom that can overcome the difficult problems of the Korean people and human society in today's global village beyond the times. will be. In order to solve today's realistic challenges and achieve peace and prosperity in human society, the Korean people today are working in the fields of human respect and democratization, world peace and economic problems, global culture including human social welfare, and global environmental preservation. Actively and actively pursue the global mission of Hongik Ingan for mankind.

  

Along with the practice of Jaeseihwa, such as compliance with domestic laws and foreign missions, as well as the confirmation of the fulfillment of Seongtong Gongwan, it is necessary to change into awareness and practice of moral responsibility, resulting in the correct implementation of today's laws and systems. It can be judged that it is possible to realize or apply modern state administration regarding decisions and fair execution.

 

*Writer/Lim Ki-chu

  

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net).  

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 11편의 학술논문 발표
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