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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -10] 성통・공완의 완성 개요

임기추 전문위원 | 기사입력 2022/12/01 [00:42]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -10] 성통・공완의 완성 개요

임기추 전문위원 | 입력 : 2022/12/01 [00:42]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60회로 나누어 연재한다. 편집자 주] 

 

 

 

2. 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 성통공완의 완성

 

1) 성통공완의 완성 개요

 

성통공완의 완성을 위한 홍익명상 수행법의 필요성

 

누구나 인간이라면 태어나서 죽음을 맞이할 때 까지 행복한 삶을 추구하면서 살아가고 있다. 우리나라 국민의 약 10%가 명상인구로 추정된다(임지현, 2014). 우리나라의 행복지수(유엔 지속발전해법네트 워크(SDSN) 조사결과)156개국 중 201658, 202061위로 하락되었다(연합뉴스, 2020.3.20). 명상의 원형으로 일컬어지는 홍익경전의 삼일신고 수행이론에 의거 누구나 행복을 위한 수행이 가능한 것으로 주창되고 있다(김광린, 2015). 그런데 삼일신고 진리훈에서는 구체적 명상 수련방법이 나타나 있지 않기 때문에(박진규, 2012), 성통공완의 완성을 위한 명상 수행이론에 의거한 수련비결 재현의 여망이 커져 왔다.

 

본 서에서는 필자가 2003년 말부터 시작한 수련 경험인 지생쌍수법을 바탕으로, 현대인의 생활을 반영하여 지생쌍수법(智生雙修法)(한시원, 2004)에 의거한 명상 수행방법의 비결을 제시하고자 한다. 이것은 삼일신고 진리훈(원문은 167자로 김은수(1985) 참조)의 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸) 수행이론에 입각한 홍익명상 수행법을 안내하는 데에 주안점을 두고 있다. 일신고는 환웅 천왕의 신시개천시대에 교화 경전이었다(은수, 1985).

 

삼일신고의 성통공완을 위한 홍익명상 수행이론

 

삼일신고 진리훈에서 명시한 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸) 수행은 고유의 수행법이 전수된 것이다(박진규, 2012; 이근철, 2010). 인간과 모든 만물은 다 같이 삼진(三眞)을 받았으니, ()()()이다. 뭇사람은 미혹한 경지에서 삼망(三妄)이 뿌리내리니, ()()()이라 한다. ()은 성()을 원형으로 선악(善惡)이 있으니 선하면 복이 되고 악하면 화를 입는다. ()는 명()을 원형으로 청탁(淸濁)이 있으니 맑으면 장수하고 탁하면 일찍 죽는다. ()은 정()을 원형으로 후박(厚薄)이 있으니 후하면 귀하고 박하면 천하다. ()과 망()이 서로 마주해 3갈래로 나뉘져 감(, 희구애노탐염)(, 분란한열진습)(, 성색취미음저)이라 한다. 다 버려 18경지를 완성한다(박진규, 2012). () (喜懼哀怒貪厭)() (芬㱫寒熱震濕)() (聲色臭味淫抵)의 망령됨을 수행으로 되돌려 참됨을 찾아서 신기(神機)를 크게 발현하니, 성통공완(性通功完)이다(박진규, 2012; 이근철, 2010).

 

삼일신고 진리훈의 원문(167)

 

人物同受 三眞曰性命精人佺之物偏之 (인물동수 삼진왈성명정 인전지물편지). 인간과 모든 만물은 다 같이 삼진(三眞)을 받았으니, ()()()이라 한다(한담, 2000; 김은수, 1985). 인간은 삼진을 온전히 받았고 다른 만물은 치우치게 받았다고 한다. 眞性 無善惡上喆通眞名無淸濁中喆知 (진성 무선악상철통 진명무청탁중철지). 진성(眞性)은 선악(善惡)이 없으니 상철(上哲)을 통하고, 진명(眞命)은 청탁(淸濁)이 없으니 중철(中哲)을 아는 것이다. 眞精 無厚薄下喆保反眞一神 (진정 무후박하철보 반진일신). 진정(眞精)은 후박(厚薄)이 없으니 하철(下哲)을 보하나니, 참됨(三眞)으로 되돌려서 신()과 하나이다.

 

惟衆迷地 三妄着根曰心氣身心依性有善惡善福 (유중미지 삼망착근 왈 심기신 심의성유선악 선복). 오직 뭇사람은 삼망(三妄)이 뿌리내리니, ()()()이라 한다. ()은 성()을 원형으로 선악 (善惡)이 있으니 선하면 복되다. 惡禍氣依命有淸濁淸壽濁夭 (악화 기의명유청탁 청수탁요). 악하면 화를 입는다. ()는 명()을 원형으로 청탁(淸濁)이 있으니 맑으면 장수하고 탁하면 일찍 죽는다. 依精有厚薄厚貴薄賤眞妄大作三途曰感息觸 (신 의정유후후 귀박천 진망대작삼도 왈감식촉). ()은 정()을 원형으로 후박(厚薄)이 있으니 후하면 귀하고 박하면 천하다. ()과 망()이 서로 마주하여 3갈래로 갈라지니 감()()()이라 한다.

 

轉成十八境 感喜懼哀怒貪厭 息芬爛寒熱震濕 (전성십팔경 감희구애 로탐염 식분란한열진습). 모두 다 버려서 18경지를 이루니, ()에는 희구애로탐염(喜懼哀怒貪厭)으로 기쁨두려움슬픔성냄탐욕싫어함이고, ()에는 분란한열진습(芬爛寒熱震濕)으로 향기썩은내차가움더위메마름과 습기이다. 觸 聲色臭味淫抵 衆善惡淸濁厚薄相雜 (촉 성색취미음저 중선악청탁후박상잡). ()에는 성색취미음저(聲色臭味淫抵), 바로 소리색깔냄새성욕부딪침이다. 뭇사람은 선악과 청탁과 후박함이 서로 섞인다.

 

從境途 墮生長消病沒苦 (종경도임주 타생장소 병몰고). 경계의 길을 따라 함부로 달리다가 삼도(三途; ())18경계를 마구 깨우치지 못하니, 태어나고 자라고 늙고 병들어 죽는 고통에 떨어진다. 喆止感調息禁觸一意化行反妄卽眞發大神機 (철지감조식금촉 일의화행개망즉진 발대신기). 깨우친 사람은 지감(감정)조식(숨결)금촉(감각)하여되돌려 신기(神機)를 발현한다. 性通功完是(성통공완시). 바로 이것이 18경계를 다 버려 성통하고 실천하는 공완이다.

 

삼일신고의 유래와 의의

 

삼일신고의 종류는 3가지로 파악되는데, 고경각 신사기본, 발해 석실본, 태백일사본이 있다(단한길, 2014; 윤한주, 2016). 고경각 신사기본의 고경각(古經閣)이란 백두산에서 수행을 하던 도인들이 집무실로 사용하던 사무실 명칭이다. 이 고경각에서 소장하고 있었던 신사기가 1905년 겨울에 두암(頭巖)이라는 백두산 도인이 서울에 와서 나인영에게 전해짐으로 비로소 신사기가 세상에 나오게 된 것이다. 발해 석실본(渤海 石室本)은 고구려가 망한 뒤 발해국 신하 대야발이 고구려 땅에서 삼일신고를 입수하고, 몇가지를 더 첨부하여서 새로 삼일신고를 편집하였다. 태백일사본(太白逸史 本)은 환단고기의 소도경전본훈에 삼일신고 전문이 들어있는데, 이를 태백일사본이라 한다. 고려 공민왕 때 석학이었던 이암(杏村 李嵒)이 범장과 이명과 함께 천보산의 태소암에서 야숙을 하던 중에, 그곳의 거사로부터 이곳에는 신기한 옛 고서들이 많이 감추어져 있다.”라고 하므로, 이 모두가 옛날 환단시대부터 내려온 귀중한 책들이다.

삼일신고의 개요(단한길, 2014)를 보자면 366자의 한자로 쓰여졌으며, 천훈(天訓)을 비롯한 신훈(神訓), 천궁훈(天宮訓), 세계훈(世界訓), 진리훈(眞理訓)5(五訓)으로 구성되어 있다. 신훈에서는 ()’이 대덕(大德)대혜(大慧)대력(大力)이라는 삼대권능(三大權能)을 명시하고 있다, 앞서 설명대로 진리훈에서 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸) 수행의 수행이론을 전수하고 있다. 삼일신고의 의의는 삼일신고에서 명시한 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸)의 수행을 통해서, 3(三眞)인 무선악과 무청탁 및 무후박을 밝혀 신인합일(神人合一)의 완성(박진규, 2011)으로 나아갈 수 있다는 데에 둔다. 삼일신고를 통해서 마침내 성통공완의 사명을 완수함으로써, 마침내 정신문화를 확립하고 우리나라를 비롯하여 지구와 모든 인류를 밝게 빛내야 한다.

 

본 서의 홍익명상 수행방법 개요

 

홍익명상의 성통공완 방법은 주문을 읽는 주문수행법이 아니라 지식과 경험, 지혜와 물질생활, 생명력을 닦아가는 지생쌍수법의 유형이다(한시원, 2004). 대략적인 수행방법은 1) 상상으로 몸이 죽어 없어지고, 2) 영혼이 된 뒤, 3) 허공 우주에 가서, 4) 마음(감정)과 기(숨결) 및 몸(감각)을 버리고, 5) 영혼마저 블랙홀(태양의 수백만배 수십억 배 질량)에 버림 등의 순서로 수행하는 것이다(임기추, 2016; 2017). 수행기법은 시간장소에 구애받지 않고 언제 어디서나 수련자세를 취한다. 대체로 남녀노소와 빈부귀천, 종교민족지역 등에 관계없이 누구든지 어디서나 혼자든 단체든 제약이 없다.

 

명상의 기본원리

 

먼저 마음(감정숨결감각)관련 뇌의 구조를 설명하고자 한다. 마음(감정숨결감각)관련 뇌의 주요구조를 네이버에서 검색하여 이미지를 열거해 볼 수 있다(네이버a, 2019). 다음 그림에서 보는 바와 같이 노의 구조 속에는 동, 사랑, , 술 등의 이미지가 배어 있을 수 있으며, 또한 기쁨두려움슬픔성냄탐욕싫어함의 6가지 감정과 같은 이미지도 있을 것으로 본다. 

 

다음으로 명상의 기본원리관련 이미지를 네이버에서 검색하여 본 홍익명상의 기본적인 수행원리를 설명하기 위해서 인용하여 제시한다(네이버b, 2019).

 

삼일신고의 홍익명상 원리

 

본 서에서는 지생쌍수법의 명상 수련경험을 활용한 삼일신고의 지감조식금촉에 관한 3법수행 방법의 개요를 제시한다(임기추, 2016; 2017; 2018). 삼일신고 지감조식금촉의 3법수행 이론에 의거, 1) 기쁨두려움슬픔성냄탐욕싫어함의 6가지 감정과, 2) 향기썩은내차가움더위메마름습기의 6가지 숨결과, 3) 소리색깔냄새성욕부딪침의 6가지 감각 등에 대한 홍익명상의 수행비결을 간략하나마 정리해 천하에 밝히고자 한다.

 

지금까지 삼일신고 진리훈에서는 구체적인 수행방법이 나타나 있지 않기 때문에, 삼일신고를 전승한 후대의 종교나 수행단체에서는 어떠한 방식으로 수행비결을 전수하고 있는지 궁금해 왔다(박진규, 2012). 구체적인 수행비결이 전해지지 않는 이유는 예를 들어 성통공완의 수행완성자가 절대 기록을 남기는 법이 없이 오로지 모든 기억과 삶의 흔적조차 온전히 버리고 살고 있는 생활을 볼 때, 이미 18경계를 벗어나고 모든 거짓 기억을 다 버려서 구체적 수행방법의 수행비결까지도 남기지 않았을 것으로 사료된다(세부적인 수행비결 내용은 임기추(2017) 참조).

 

삼일신고는 366자의 한자로 쓰여졌으며, 천훈(天訓)을 비롯한 신훈(神訓), 천궁훈(天宮訓), 세계훈(世界訓), 진리훈(眞理訓)5(五訓)으로 구성되어 있다(한국민족문화대백과, 삼일신고). 신훈에서는 ()’이 대덕(大德)대혜(大慧)대력(大力)이라는 3대 권능(三大權能)을 명시하고 있다. 앞서 설명대로 진리훈에서 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸) 수행의 수행이론을 전수해 왔다. 진리훈에서 가르치는 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸)의 수행을 통해서, 3(三眞)인 무선악과 무청탁 및 무후박의 경지를 완성하고 나서 기필코 신인합일(神人合一)의 완성(박진규, 2012)으로 나아갈 수 있을 것이다. 삼일신고에 의한 홍익명상 수행의 완성을 통해 마침내 성통공완의 사명을 완수함으로써, 마침내 21세기의 새로운 정신문화를 확립하고, 우리나라를 비롯하여 지구와 모든 인류를 밝게 빛낼 수 있게 될 날이 가까워질 것이다. 아래 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸)의 홍익명상 수행비결은 필자의 수행경험(임기추, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020a)을 바탕으로 요약하여 작성하였다.

 

* 필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라 채널운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 기사의 [전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

 

 

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

 

 

  

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -10] Overview of Completion of Seongtong Gongwan

 

 

2. Completion of Seongtong and Gongwan for Modern Application of Hongik Ingan Thought

 

1) Outline of Completion of Seongtong Gongwan

 

Necessity of Hongik Meditation for the Completion of Seongtong Gongwan

 

 

Everyone is living a happy life from birth to death. It is estimated that about 10% of the Korean people are meditators (Lim Ji-hyun, 2014). Korea's happiness index (results of the United Nations Sustainable Development Solutions Network (SDSN) survey) fell from 58th in 2016 to 61st in 2020 out of 156 countries (Yonhap News, 2020.3.20). According to the Samil Shingo performance theory of the Hongik scriptures, which is said to be the prototype of meditation, it is advocated that anyone can practice for happiness (Kim Gwang-rin, 2015). However, since the Samil Shingo 「Jinrihun」 does not show specific meditation training methods (Park Jin-gyu, 2012), the hope of reproducing the secret of training based on the theory of meditation practice for the completion of Seongtong Gongwan has grown.

 

This book presents the secret of the method of meditation practice based on the dual practice of Jiseng (智生雙修法) (Han Siwon, 2004), reflecting the modern life, based on the dual practice of Jiseng, a training experience that the author started at the end of 2003. This is based on the practice theory of Jigam (止感)·Josik (調息)·Geumchok (禁觸) of the Samil Shingo 「Jinrihun」(original text is 167 characters, refer to Kim Eun-soo (1985)). The focus is on guiding the practice of Hongik Meditation. The Samilsingo was a scripture for enlightenment during the era of the new era of King Hwanung (Kim Eun-soo, 1985).

 

Theory of Hongik Meditation for Seongtong Gongwan of Samil Shingo

 

 

The Jigam (止感)·Josik (調息)·Geumchok (禁觸) practice specified in the Samil Shingo 「Jinrihun」 is the transmission of the original practice method (Park Jin-gyu, 2012; Lee Geun-cheol, 2010). Humans and all things have received the three truths: nature, life, and spirit. In the realm of deluded people, the Three Mangs take root. They are called mind, qi, and body. The mind (心, mind) has nature (性) as its prototype, and there are good and evil. Ki (气, breath) is the prototype of the life (命) seen, and there are blue and turbid (淸濁), so if it is clear, you will live long and if it is turbid, you will die early.u will live long and if it is turbid, you will die early. Body is the original essence of the essence, and there are generous and thin. Jin (眞) and Mang (妄) face each other and are divided into 3 branches: Gam (感, mind), Sik (息, btreath), Chok (觸, sence). is called negative). If you throw away everything, you will complete the 18th stage (Park Jin-gyu, 2012). Returning the futility of Gam (感, mind), Sik (息, btreath), Chok (觸, sence) and finding the truth, the divine mechanism is greatly expressed, and this is Seongtong Gongwan (性通功完) (Park Jin-gyu, 2012; Lee Geun-cheol, 2010).

 

 

Original Text (167 characters) of Samil Shingo 「Jinrihun」

 

We omit the explanation. See explanation immediately above.

 

Origin and Significance of Samil Report

 

There are three types of Samilsingo: ① Gogyeonggak Shrine Basics, ② Balhae Stone Chamber, and ③ Taebaekilsa Copy (Danhangil, 2014; Yun Hanju, 2016). Gogyeonggak is the name of an office used as an office by Daoists who practiced in Mt. Baekdu. In the winter of 1905, a master of Baekdusan named Duam (頭巖) came to Seoul and handed down Shinagi to Na In-yeong, and the Shinjangi was finally brought to the world. After the fall of Goguryeo, Daeyabal, a retainer of Balhae, obtained the Samilsingo from the land of Goguryeo, and edited the Samilsingo with a few more additions. Taebaekilsabon (太白逸史本) contains the full text of Samilsingo in Hwandangogi's Sodogyeongjeonbonhun, which is called Taebaekilsabon. Iam (杏村 李嵒), a scholar during the reign of King Gongmin of Goryeo, was sleeping overnight with Beomjang and Lee Myeong at Taesoam in Mt. These are precious books that have been handed down since the Hwandan era.

 

Looking at the outline of the Samil Report (Dan Han-gil, 2014), it is written in 366 Chinese characters, including Cheon Hoon, Shin Hoon, Cheon Gung Hoon, Segye Hoon, and Jin Ri Hoon. ) is composed of five lessons. In the Shin Hun, 'God' specifies the three great powers of great virtue, great wisdom, and great power. As explained earlier, Jigam (止感) )ㆍJosik(調息)ㆍGeumchok(禁觸) training theories of practice are taught. The significance of the Samil Shingo is that through the practice of Jigam (止感), Josik (調息), and Geumchok (禁觸), which are specified in the Samil Shingo, the three Jin (三眞) of music and dance It is placed in the fact that we can move forward to the completion of the unity of the gods and humans (Park Jin-gyu, 2011) by clarifying the solicitation and non-reporting. By finally completing the mission of Seongtong Gongwan through the Samil Shingo, we must finally establish a spiritual culture and brighten the earth and all mankind, including our country.

  

Overview of Hongik Meditation in This Book

 

The Seongtong Gongwan method of Hongik Meditation is not a method of performing a spell by reading a spell, but a type of dual-handedness method that cultivates knowledge and experience, wisdom, material life, and vitality (Han Si-won, 2004). The approximate method of practice is 1) the body dies and disappears with imagination, 2) after becoming a soul, 3) going to space, 4) abandoning the mind (emotions), qi (breath), and body (senses), 5) Even the soul is thrown into a black hole (millions of times the mass of the sun – billions of times the mass of the sun), and so on (Lim Ki-chu, 2016; 2017). The practice technique takes a training posture anytime, anywhere, regardless of time or place. In general, there are no restrictions for anyone, anywhere, alone or in a group, regardless of gender, age, rich or poor, religion, ethnicity or region.

 

 

Basic Principles of Meditation

 

First, I would like to explain the structure of the brain related to mind, qi, and body (emotions, breath, and senses). You can search Naver for the main structures of the brain related to mind, qi, and body (emotions, breath, and senses) and list images (Naver a, 2019). Images such as money, love, flowers, and alcohol may be imbued in the structure of the brain, and there may also be images such as joy, fear, sadness, anger, greed, and dislike. Next, images related to the basic principles of meditation are searched on Naver and cited and presented to explain the basic principles of Hongik Meditation (Naver b, 2019).

 

 

Principle of Hongik Meditation of Samil Shingo

 

In this paper, we present an overview of the three methods of practicing Samil Singo’s Jigam, Josik, and Geumchok using the meditation training experience of the Jiseng Ssangsu method (Im Ki-chu, 2016; 2017; 2018 ). According to the theory of practicing the three laws of Jigam, Josik, and Geumchok, That is, 1) the six emotions of joy, fear, sadness, anger, greed, and dislike, 2) the six breath of fragrance, rotten smell, cold, heat, dryness, and dampness, and 3) sound, color, smell, taste, I would like to summarize the secrets of Hongik Meditation practice on the six senses of sexual desire and bumping, albeit briefly, and reveal it to the world.

 

So far, since the Samil Shingo “Jinrihun” has not shown specific methods of practice, I have been wondering how the secrets of practice are handed down in later religions or ascetic groups that have handed down the Samil Shingo (Park Jin-gyu, 2012). The reason why the specific secrets of practice are not handed down is that, for example, Seongtong Gongwan, who completed the practice, never leaves a record, and can see the life of completely discarding all memories and traces of life. At this time, it is considered that he has already gone beyond the 18 boundaries and discarded all false memories, leaving even the secret of the specific practice method (see Lim Ki-chu (2017) for the detailed secret of practice).

 

The Samil Shingo is written in 366 Chinese characters, and consists of 5 lessons including Cheonhun, Shinhun, Cheongunghun, Segyehun, and Jinrihun. It is composed (Encyclopedia of Korean National Culture, Samil Shingo). In 「Shinhun」, ‘God’ specifies the three great powers of great virtue, great wisdom, and great power. As explained earlier, the practice theory of Jigam (止感)·Josik (調息)·Geumchok (禁觸) practice has been handed down in 「Jinrihun」. Through the practice of Jigam (止感)·Josik (調息)·Geumchok (禁觸) taught in 「Jinrihun」, by finding the three truths again, we will be able to move forward to the completion of the unity of the gods and humans (Park Jin-gyu, 2012). It is judged that the confirmation of the completion of Seongtong Gongwan is a prerequisite for correct discussions and decisions related to state administration through awareness and practice of moral responsibility as Hongik Ingan (Kim Gwang-rin, 2015).

 

Through the completion of Hongik Meditation by Samil Singo, we can finally establish a new spiritual culture in the 21st century by finally completing the mission of Seongtong Gongwan. And the day when we will be able to shine brightly on the earth and all mankind, including our country, will draw nearer. The secret to practicing Hongik Meditation of Jigam (止感)·Josik (調息)·Geumchok (禁觸) is based on my practice experience (Im Ki-chu, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020a) ) was summarized and written based on.

 

 

*Writer/Lim Ki-chu

 

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net).  

 

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 10편의 학술논문 발표
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